آمار مطالب

کل مطالب : 357
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 132
باردید دیروز : 31
بازدید هفته : 226
بازدید ماه : 876
بازدید سال : 1749
بازدید کلی : 41354

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه عمومی پروین اعتصامی همدان و آدرس parvinpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 132
بازدید دیروز : 31
بازدید هفته : 226
بازدید ماه : 876
بازدید کل : 41354
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


 
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 22 ارديبهشت 1399
نظرات

 (21 رمضان) ؛ شهادت حضرت علی (ع)

حضرت‌ على‌ (ع‌) در بیست و یکم رمضان سال چهلم هجری به‌ شهادت‌ رسيد و در نجف‌ اشرف‌ به‌ خاك‌ سپرده‌ شد ، و مزارش‌ ميعادگاه‌ عاشقان‌ حق‌ و حقيقت‌ شد.

علی بزرگ مرد تاریخ

امشب، زمینیان در ماتمند و آسمانیان چشم انتظار، غم و اندوه سراسر کوفه را در بر گرفته، گریه بر چشم ها سنگینی می کند، دیگر دل به دنبال واژه ها نمی گردد. اشک، بی بهانه سرازیر می شود.امشب، شب ناله در فراق پدری مهربان است، که جز چاه و نخل و ماه، کسی گریه اش را ندیده بود. پدری دل سوز که با آه یتیمان کوفه، شریک بود و غصه های همه را بر جان خود هموار می کرد...

 

علت به شهادت‌ رساندن امام‌ على‌ (ع‌)
بعد از جنگ‌ نهروان‌ و سركوب‌ خوارج‌ برخى‌ از خوارج‌ از جمله‌ عبدالرحمان‌ بن‌ ملجم‌ مرادى‌ ، و برك‌بن‌عبدالله‌تميمى‌ و عمروبن‌ بكر تميمى‌ در يكى‌ از شبها گرد هم‌ آمدند و اوضاع‌ آن‌ روز و خونريزى‌ها و جنگهاى‌ داخلى‌ را بررسى‌ كردند و از نهروان‌ و كشتگان‌ خود ياد كردند و سرانجام‌ به‌ اين‌ نتيجه‌ رسيدند كه‌ باعث‌ اين‌ خونريزى‌ و برادركشى‌ حضرت‌على‌ ( ع‌ ) و معاويه‌ و عمروعاص‌ است‌. و اگر اين‌ سه‌ نفر از ميان‌ برداشته‌شوند ، مسلمانان‌ تكليف‌ خود را خواهند دانست‌. سپس‌ با هم‌ پيمان‌ بستند كه‌ هر يك‌ از آنان‌ متعهد كشتن‌ يكى‌ از سه‌ نفر گردد. ابن‌ملجم‌ متعهد قتل‌ امام‌ على‌ ( ع‌ ) شد.

 

افطار شب موعود
علی(ع) شصت و سومین سال عمرش را پشت سر نهاده بود. در رمضان شصت و سومین سال عمر خود بار دیگر به میهمانی خدا آمده بود. در آن ماه، هر شبی را در خانه یکی از فرزندانش افطار می کرد. در نوزدهمین شب ماه خدا، در خانه دخترش ام کلثوم بود. او افطار پدر را در طبقی به حضورش آورد، دو تکه نان جو،کاسه ای از شیر و مقداری نمک اما همین که نگاه علی(ع) به ظرف غذا افتاد سرش را تکان داد و با صدای بلند گریست و گفت: «دخترم برای من در یک طبق دو خورش حاضر کرده ای؟ مگر نمی دانی که من متابعت برادرم رسول خدا می کنم... دخترم به خدایم سوگند افطار نخواهم کرد تا از این دو خورش یکی را برداری». ام کلثوم ظرف شیر را برداشت و آن یگانه دوران امام علی(ع) ، با کمی نام جو و نمک ساییده افطار فرمود.

 

علی(ع) آماده شهادت
در آن شب موعود امیر فضیلت ها، گاه و بی گاه از اطاق خویش بیرون می رفت و نظری بر آسمان می افکند. فرمود: «به خدای سوگند این همان شبی است که آموزگار مجربم، رسول خدا به من وعده داده است». گاهی زمزمه استغفار بر لب داشت و گاهی تلاوت «یس» می کرد. آن شب به نماز و راز و نیاز علی(ع) با شب های دیگر فرق می کرد. می گفت: اللّهُمَّ بَارِکْ لِیَ الْمَوْتَ؛ خداوندا، مرگ را بر من مبارک گردان. لحظه ای خواب چشمانش را فرا گرفت. او آن حالت را چنین توصیف می کند: «در آن حال رسول خدا(ص) را در عالم رؤیا دیدم. عرض کردم چه بسیار کارشکنی ها و لجاجت و دشمنی ها که از امتت دیدم! فرمود: آنها را نفرین کن. گفتم: خدا بهتر از آنان را به من بدهد و به جای من شخص بدی را بر آنها مسلط کند».

 

علی(ع) در مسجد کوفه
امیرالمؤمنین علی(ع) با شتاب به سمت مسجد کوفه حرکت می کند. حسن(ع) را که برای حفاظت پدر به دنبال او آمده بر می گرداند. وارد مسجد کوفه می شود و در تاریکی، چند رکعتی نماز به جا می آورد و آنگاه بر بام مسجد می رود و بانگ اذان سر می دهد. اذانی که در سایه همت و رشادت مردانه او این سان شکوه و جلال یافته است. پس از آن از مأذنه به زیر می آید و در صحن مسجد با بانگ الصلوة، الصلوة، خفتگان را برای نماز بیدار می کند.

 

چگونگی شهادت امام علی(ع),شهادت حضرت علی (ع),21 رمضان شهادت حضرت علی(ع)

امام علی (ع) در سن 63 سالگی توسط ابن ملجم مرادی به شهادت رسید

 

علی(ع) در محراب شهادت
علی(ع) اینک به نماز نافله فجر ایستاده است. اما این نماز حال و هوای دیگری دارد. رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. علی(ع) او را به معراج می برد. لحظه موعود فرا رسیده است. همین که سر از سجده رکعت اول بر می دارد «شبیبن بحره»، آهنگ قتل آن حضرت می کرد. اما شمشیر او به طاق اصابت کرد و خطا نمود.

 

ابن ملجم مرادی، تیره روزترینِ مردمان که در تاریک اندیشی و فضیلت سوزی گوی سبقت ربوده بود، به آن حضرت نزدیک می شود و شمشیر زهرآلود خود را بر فرق مبارک آن رهبر آزاده فرود می آورد؛ ضربتی که به جای زخم عمروبن عبدود می نشیند و تا جای سجده را می شکافد. آن ضربت دین را از وجود علی(ع)، محروم کرد. انسانیت را در سوگ رهبری والا نشاند و عدالت را بی مقتدا ساخت.

 

فُزْتُ و رَبِّ الْکَعْبَة
مسجد کوفه، آن شب نظاره گر آخرین مناجات و نماز مولای پارسایان بود. علی(ع) دیگر خود را آزاد می دید. به آستانه وصال رسیده بود. دیگر از رنج ها و دردهایی که مردمان نابکار برای او آفریده بودندر هایی می یافت. آری وعده ای که به او داده بودند تحقق پیدا کرده بود. پس همین که ضربه آن دشمن پاکی ها بر فرق او فرود آمد سر برداشت و در حالی که چشم به آسمان دوخته بود فریاد کرد: بِسْمِ اللّهِ وَبِاْاللّهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسُولِ اللّهِ فُزتُ و رَبِّ الْکَعْبَة؛ به پروردگار کعبه سوگند که رستگار و کامروا شدم».

 

سفارش حضرت علی (ع) در مورد ابن ملجم
مردم با دیدن این منظره هجوم آوردند و ابن ملجم را گرفتند و به نزد علی (ع) بردند. علی (ع) چشمانش را گشود. با صدای ضعیف اما با یک دنیا مهربانی و لطف رو به او کرد و گفت: ای ابن ملجم، آیا به تو مهربانی نکردم؟... آیا برای تو امام بدی بودم تا مرا این گونه پاداش دهی؟ ...».


آنگاه رو به فرزند ماتم زده اش حسن(ع) کرد و فرمود: «پسرم، با اسیر خود مدارا کن و شفقت و مهربانی پیش گیر... ما از اهل بیت رحمت و مغفرتیم. از آنچه خود می خوری به او بخوران و از آنچه می آشامی به او بنوشان. اگر من از دنیا رفتم با یک ضربه او را قصاص کن و اگر زنده ماندم خود می دانم که با او چه کنم و من به عفو سزاوارترم».


وصيت‌ امام علی (ع) در آخرین لحظات

حضرت‌على‌ ( ع‌ ) در واپسين‌ لحظات‌ زندگى‌ نيز به‌ فكر صلاح‌ و سعادت‌ مردم‌ بود و به‌ فرزندان‌ و بستگان‌ و تمام‌ مسلمانان‌ چنين‌ وصيت‌ فرمود :
" شما را به‌ پرهيزكارى‌ سفارش‌ مى‌كنم‌ و به‌ اينكه‌ كارهاى‌ خود را منظم‌ كنيد و اينكه‌ همواره‌ در فكر اصلاح‌ بين‌ مسلمانان‌ باشيد. يتيمان‌ را فراموش‌ نكنيد ، حقوق‌ همسايگان‌ را مراعات‌ كنيد. قرآن‌ را برنامه‌ى‌ عملى‌ خود قرار دهيد. نماز را بسيار گرامى‌ بداريد كه‌ ستون‌ دين‌ شماست‌ ."
بدین ترتیب حضرت‌ على‌ (ع‌) در 21 ماه‌ رمضان‌ به‌ شهادت‌ رسيد و در نجف‌ اشرف‌ به‌ خاك‌ سپرده‌شد ، و مزارش‌ ميعادگاه‌ عاشقان‌ حق‌ و حقيقت‌ شد.

تعداد بازدید از این مطلب: 49
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 22 ارديبهشت 1399
نظرات
 

شب قدر

برترین شب، شب قدر، یکی از شب های ماه رمضان، شبی که از هزار ماه برتر است. شب نزول قرآن، تقدیر امور، بخشش گناهان است. شب قدر بزرگترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است. شب زنده داران باید تلاش کنند تا غفران الهی در این شب شامل حالشان گردد.

حقیقت شب قدر

«قدر» در لغت به معنای اندازه و اندازه گیری است و «تقدیر» نیز به معنای اندازه گیری و تعیین است؛ اما معنای اصطلاحی «قدر»، عبارت است از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن و به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیزی «قدر» نام دارد.

بنابر دیدگاه حکمت الهی، در نظام آفرینش، هر چیزی اندازه ای خاص دارد و هیچ چیزی بی حساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضی تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند.

شب قدر، شبی است که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه، اراده، اختیار و قابلیت های انسان تقدیر می گردد. شب قدر یکی از شب های نیمه دوم ماه رمضان است که طبق روایات ما، یکی از شب های نوزدهم یا بیست و یکم و به احتمال زیادتر، بیست و سوم ماه مبارک رمضان است. دراین شب - که شب نزول قرآن به شمار می آید - امور خیر و شر مردم، ولادت، مرگ، روزی، حج، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان واقع می شود، تقدیر می گردد. شب قدر، همیشه و هر سال تکرار می شود. عبادت در آن شب، فضیلت فراوان دارد و بهره برداری از آن در نیکویی سرنوشت یک ساله، بسیار مؤثر است. در این شب، تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه می شود و وی از سرنوشت خود و دیگران با خبر می گردد.

فضیلت شب قدر

شب قدر از شب‌هاي باعظمت و بااهميت سال است. دليل فضيلت اين شب بر ديگر شب‌ها، اموري است كه در اين شب محقق مي‌شود كه به برخي از اين فضيلت‌ها اشاره مي‌كنيم:

1.آمرزش گناهان: امام صادق عليه السلام فرموده است: شب قدر آغاز و انجام سال است. امام كاظم عليه السلام فرموده است: هر كس‏ شب‏ قدر غسل كند و تا طلوع سپيده شب‏زنده‏داري نمايد، از گناهان خود بيرون مي‏رود.

2.قلب رمضان: امام صادق عليه السلام فرمود: «از كتاب خدا استفاده مي‌شود كه شماره ماه‌هاي سال نزد خداوند دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان، ليلة‌القدر است»

3.برتر از هزار ماه: نزول همه فرشتگان و روح در شب قدر بر زمين و سلام دادن به بندگان خدا، نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. درباره اين شب در قرآن مي‌خوانيم: «لَيلَةُ القَدرِ خَيرٌ مِن اَلفِ شَهرٍ» و در دعاي چهل و چهارم از صحیفه سجادیه آمده است: «فَضلُ لَيلَةٌ واحِدَةُ مِن لَياليهِ، عَلَي لَيالي اَلفَ شَهرٍ و سمّاهَا لَيلَةَ القَدرِ؛ فضيلت يكي از شب‌هاي ماه رمضان از شب‌هاي هزار ماه برتر است؛ شبي كه خدا آن را شب قدر نام نهاده است»

4.سَرور شب‌ها: پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله فرمود: شب قدر، سَروَر شب‌هاست.

نزول قرآن در شب قدر

آنچه از آیات قرآن به دست می آید، بیانگر نزول قرآن در شبی از شب های ماه مبارک رمضان است:

1.«شَهرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنزِلَ فیهِ القُرءانُ» (بقره / 185)

2.«اِنّا اَنزَلنهُ فی لَیلَةٍ مُبرَکةٍ» (دخان / 3)

3.«اِنّا اَنزَلنهُ فی لَیلَةِ القَدر» (قدر / 1)

از آیه اول بدست می آید که قرآن در ماه رمضان نازل شده است. از آیه دوم می توان دریافت که این نزول، دریک شب مبارکی انجام گرفته است. با توجه به این دو آیه، روشن می شود که این شب مبارک، یکی از شب های ماه رمضان است. در آیه سوم، خداوند می فرماید: «ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.» از ضمیمه این سه آیه، می توان چنین نتیجه گرفت: در ماه رمضان، شب بابرکتی به نام شب قدر، وجود دارد که قرآن در آن شب، نازل شده است.

شب قدر و اهل بیت علیهم السلام

خدای متعال در سورة قدر می فرماید: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکةُ وَ الرُّوحُ...». طبق ادبیات عرب، تنزّل، فعل مضارع است و بر استمرار دلالت دارد و این مطلب گویای آن است که در هر شب قدری در هر سال ملائکه نازل می شوند.

حال سؤال این است که از زمان وفات پیامبرصلی الله علیه و آله تا زمان حاضر ـ که شب قدر، موجود و تنزل ملائکه ادامه داشته ـ فرشتگان بر چه کسی نازل شده اند؟! آیا بر بزرگان و علمای شیعه یا اهل سنت و یا بر مردم هر زمان؟! آیا کسی این ادعا را داشته است که ملائکه بر من نازل می شوند؟

ما معتقدیم مهبط ملائکه در زمان حال، با استناد به روایات شیعه و اهل سنت، فرزند بلا فصل امام عسکری علیهماالسلام می باشد که زنده، حاضر و ناظر ما می باشد.

شب قدر در سخن و سیره معصومین علیهم السلام

حضرت موسی علیه السلام به خداوند عرض کرد: خداوندا! می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد. گفت خداوندا! از درختان بهشت و از میوه هایش می خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند: گفت خداوندا خشنودی تو را می خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.

شب قدر در سخن و سیره بزرگان

گاهی هواپیما برای فرود آمدن به طرف فرودگاه می آید ولی به خلبان پیغام می دهند به علت شلوغ بودن و فرود هواپیماهای زیادی در فرودگاه، فعلا فرود آمدن ممکن نیست. شب قدر هم، ملائکه بر قلب ما نازل می شوند لکن جای خالی برای فرود آمدن پیدا نمی کنند (زیرا قلب ما پر از محبت دنیا، خانه، ماشین، پست و مقام، پول و ثروت و حب معروفیت و مشهوریت و. .. است) لذا بر می گردند. قلب خودت را از غیر خدا خالی کن تا نور خدا و ملائکه خدا بر قلب تو نازل شود. شخصی به حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام عرض کرد: شما چگونه به این مقام رسیدید؟ حضرت فرمودند: جلوی در خانه دل نشستم و غیر خدا را راه ندادم.

در کندوی زنبورها همیشه چند زنبور ایستاده اند و اگر اجنبی یا زنبوری که روی گل های بدبو نشسته بخواهد داخل شود، جلوی او را می گیرند و نمی گذارند داخل شود، ما هم باید از این زنبورها یاد بگیریم. شخصی نزد آیت الله العظمی اراکی رحمه الله آمد و تقاضای موعظه کرد، آقا از او پرسیدند: شغلت چیست؟ گفت: نجّار. آقا به او فرمودند: یک در هم برای خود بساز و بگذار جلوی دلت!

ادب بندگی

شنیده ایم که تقدیر یک ساله در چنین شبی رقم می خورد. گفته اند برخی از بندگان خالص خدا در چنین شبی به چه برکات و فضائل و جوائزی نائل شده اند و هر چه بیشتر گفته اند و شنیده ایم و خوانده ایم، این پرسش در نهانخانه ذهن ما بیشتر روییده است که به راستی راز تفاوت دریافت ها در ماه مبارک رمضان و به ویژه در شب قدر و شب عید فطر چیست؟

آیا خداوند به شماری از بندگان خویش نظری خاص و اعطایی مخصوص دارد؟ آیا میزان تلاش افراد و تعداد رکعات نماز و اذکار گفته شده یا میزان انفاق و اطعام و مانند آن و یا... و یا...

آیا این ها است که حد و اندازه دریافت ما را از فیض و لطف و عنایت حق تعالی تعیین می کند؟! بی تردید نمی توان این گونه امور را به کلی بی تأثیر دانست؛ اما آنچه در آموزه های اهل بیت علی به عنوان یک کلید بزرگ و فوق العاده مهم بدان اشاره شده است، چیز دیگری است.

از امیرالمؤمنین علیه السلام چنین نقل شده است:

«عَلَی قَدرِ النِّیه تَکُونُ مِنَ اللهِ العَطیه؛ عطیه و بخشش خداوند به اندازه نیت انسان ها است.»

معنای این سخن از این جهت روشن است که آدمیان به تناسب نیت های گوناگون و رنگارنگ خود، به گونه ای متفاوت از هدایا و عطایای حضرت حق بهره می برند. اگر نیت انسان ها را ظرف وجود آن ها بدانیم، در حقیقت، اختلاف نیت ها است که اختلاف ظرف ها و ظرفیت ها را در پی دارد.

اعمال شب قدر

اعمال شبهای قدر بر دو نوع است یکی آنکه در هر سه شب باید کرد و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبی امّا اوّل پس ‍آن چند چیز است:

اوّل: غسل است علاّمه مجلسی فرموده که غسل این شبها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بکند.

دوّم: دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید در روایت نبوی صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله است که از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد. (الخبر(

سوّم: قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الاْکْبَرُ وَ اَسْماَّؤُکَ الْحُسْنی وَ ما یُخافُ وَ یُرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِکَ مِنَ النّارِ

چهارم: آنکه مُصحَف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید: اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ پس ده مرتبه بگوید بِکَ یا اَللّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِعَلی و ده مرتبه بِفاطِمَةَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَیْنِ و ده مرتبه بِعَلِیّ بْنِ الْحُسَیْنِ و ده مرتبه بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ

رشحاتی از قلم

کارنامه پشت کارنامه بالا می آید، امضا می شود و برمی گردد؛ کارنامه سیاه و سفید اعمال یک سال یک عالمه آدم خاکستری، آن پایین، دست هایشان را بالا گرفته اند و چشم هایشان را به آسمان دوخته اند. هر قطره اشکی که می چکد، پایین نمی افتد، بالا می آید و یک کلمه سیاه از کارنامه صاحب آن چشم را پاک می کند.

ساکنان آسمان ایستاده اند به تماشا. خدا می گوید: اشک این جوان ها را که از عشق من می گریند. چه دوست می دارم! فرشته ها از هم سبقت می گیرند تا در زلال اشک های جوان، بال و پر بشوید.

فضا پر از نور است، سرشار از عطر حضور فرشته هایی که نازل می شوند و سلام و برکات الهی را بر زمین می پاشند. آدم ها یک جا جمع شده اند تا دسته جمعی رحمت الهی را طلب کنند و غرق نور و عرفان، سالی آسمانی تر و نورانی تر را آغاز کنند.

در این میان، جوان ها کاسه های خالی تر و تمیزتر و بزرگ تری را سر دست گرفته اند تا با پیمانه جان های تشنه شان، می ناب رحمت و غفران را بچشند و بچشانند.

شب قدر است؛ زیباترین شب آفرینش؛ شبی که سرنوشت زمینیان و آسمانیان به هم گره می خورد و رفت وآمد ملایک، دامن دامن نور و سلام و عشق به زمین می آورد.

باید بروم. باید دیوارهای سکوت و فاصله را بشکنم و بال در بال ملایک، تا آسمان رحمتت پر گشایم.

تعداد بازدید از این مطلب: 42
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : شنبه 20 ارديبهشت 1399
نظرات

با توجه به تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی و فراهم نبودن شرایط لازم برای بازگشایی کتابخانه‌ها صورت می گیرد؛

ادامه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کتابخانه‌های عمومی تا ۲۶ اردیبهشت ماه در فضای مجازی

اطلاعیه

با توجه به تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی و عمل به توصیه های بهداشتی ستاد ملی کرونا، کتابخانه‌های عمومی کشور تا ۲۶ اردیبهشت ماه نیز دایر نخواهند بود و فعالیت های فرهنگی و آموزشی کتابخانه ها همچنان در فضای مجازی ادامه خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با توجه به تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی و عمل به توصیه های بهداشتی ستاد ملی کرونا، کتابخانه‌های عمومی کشور همچنان تا ۲۶ اردیبهشت ماه دایر نبوده و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کتابخانه‌ها در بستر فضای مجازی ادامه خواهد داشت.

 

در چند هفته اخیر مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور با پیش بینی راهکارهای مختلف و در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و پس از اطمینان از حفظ سلامتی اعضا و کتابداران، پی گیر بازگشایی کتابخانه های عمومی سراسر کشور هستند تا مطابق مقررات و ضوابط ستاد ملی کرونا، خدمات حضوری به مراجعان از سر گرفته شود.

 

گفتنی است از اسفندماه سال گذشته و با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا، همزمان با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های عمومی نیز ارائه خدمات فیزیکی به اعضاء را تعطیل و فعالیت های فرهنگی و آموزشی را در بستر فضای مجازی ادامه داده اند.

تعداد بازدید از این مطلب: 52
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : شنبه 20 ارديبهشت 1399
نظرات

امام حسن (ع) در سال سوم هجرت و در شب نیمه ماه رمضان متولد شد

 

در سال سوم هجرت و در شب نیمه ماه رمضان ـ که بهترین ماه های خداست ـ خانه امیرالمؤمنین و فاطمه علیهماالسلام میزبان قدوم مولود مبارکی شد که شادی را با خود به خانه وحی آورد. در این شب فرخنده، سبط اکبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ، حضرت امام حسن علیه السلام چشم به جهان گشود و شهر مدینه را غرق نور کرد.


مژده میلاد
هنگامی که امام حسن علیه السلام به دنیا آمد رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در سفر بودند و امیرالمؤمنین و فاطمه علیه السلام چشم به راه بازگشت. ایشان پیامبر پس از مراجعت از سفر، طبق معمول ابتدا به خانه فاطمه علیهاالسلام وارد شد. هنگامی که خبر تولد نوزاد را به ایشان دادند، شادمانی وجود حضرت را فرا گرفت.


نام گذاری کودک
هنگامی که کودک را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آوردند، حضرت رو به علی علیه السلام کرده، فرمود: «آیا او را نام گذاری کرده ای؟» عرض کرد: «من در نام گذاری وی بر شما پیشی نمی گیرم». رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «من هم در نام گذاری بر خداوند سبقت نمی جویم». در این هنگام جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوی خدای متعال به وی تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: «خداوند تو را فرمان داده که نام پسر هارون، «شبر» را بر او بگذاری». حضرت فرمود: «زبان من عربی است». جبرئیل عرض کرد: نامش را «حسن» بگذار و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم او را «حسن» نامید.


شرافت نسب
حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام اولین مولودی است که از نظر شرافت نسب هیچ کسی به پای او نمی رسد. جد بزرگوارش پیامبر و خاتم الانبیا، پدر گرامی اش اولین امام و سیدالاوصیا، و مادر مکرمش، صدیقه اطهر سیدة النساست. هیچ کس قبل از امام حسن علیه السلام دارای چنین شرافت نسب و خاندانی نبوده است. او در مکتب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و امیرالمؤمنین علیه السلام رشد یافت و در دامان برترین زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ، بزرگ شد.


کنیه و القاب حضرت
کنیه آن حضرت «ابومحمد» بوده است. جد بزرگوارش او را «ابومحمد» خطاب می نمود و کنیه دیگری برای آن حضرت ذکر نشده است.

اما برخی از القاب آن حضرت بدین شرح است: زکیّ، مجتبی، سیّد، تقی، نقی، طیّب، ولی و برّ مشهورترین این القاب، مجتبی و تقی است و نیز سیّد، که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم امام حسن علیه السلام را بدان ملقب فرموده اند.


ریحانه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم
می توان گفت بهترین و شادترین دوران زندگانی امام حسن علیه السلام همان دورانی است که با رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم گذشت. امام حسن علیه السلام حدود هفت سال و شش ماه از عمر شریفش را در کنار جد بزرگوارش سپری نمود و از محبت های بی دریغ و بسیار ایشان بهره برد. علاقه و محبت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به حسن و حسین علیه السلام به جایی رسیده بود که آن دو کودک را «ریحانه» می خواند و در جواب یکی از صحابه که عرض کرد: «ای رسول خدا، آیا ایشان را دوست داری؟»، فرمود: «چگونه ایشان را دوست ندارم این دو تن گل های خوش بوی من از دنیا هستند و من آن دو را می بویم»، و همین مضمون را درباره امام حسن علیه السلام فرمودند: «به راستی که او گل خوش بوی من در دنیاست و به راستی که این پسر من سیّد و آقاست».


شأن و مقام امام حسن علیه السلام در کودکی
بزرگی منش و سترگی روح آن امام، چندان بود که پیامبر ارجمند اسلام صلی الله علیه و آله وسلم او را با کمی سن، در برخی از عهدنامه ها گواه می گرفت. آن گاه که پیامبر به امر خدا، با اهل نجران، به مباهله برخاست، امام حسن و امام حسین و حضرت علی و فاطمه علیهاالسلام را نیز به فرمان خدای، همراه خویش برد و آیه تطهیر در پاک دامنی آن گرامیان فرود آمد.


شباهت به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم
حضرت امام حسن علیه السلام از نظر صورت و سیرت در بین ائمه اطهار علیه السلام شبیه ترین آنان به رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم است. وقتی امام حسن علیه السلام به دنیا آمد شباهت بسیاری به جد بزرگوارش داشت و این شباهت بعدها در چهره، رفتار و گفتار آن حضرت بیشتر نمایان شد. علاوه بر چهره جذاب و نورانی، راه رفتن و صحبت کردن حضرت نیز مانند پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بود. حُسنِ خلق، کرامت، جوان مردی، یتیم نوازی و دیگر سجایای اخلاقی را نیز آن حضرت از جدّ گرامی اش به ارث برده بود. شیخ مفید در کتاب معروف خود، ارشاد، آورده است: «و حسن علیه السلام چنان بود که از نظر خلقت و سیرت و سیادت شبیه ترین مردم به رسول خدا بود».


آقای جوانان اهل بهشت
در روایات بسیاری نقل شده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به امام حسن و امام حسین علیه السلام محبت فراوان داشت و می فرمود که آن دو سید جوانان اهل بهشت هستند. هم چنین در روایتی آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هرکس دوست دارد به آقای جوانان اهل بهشت بنگرد، به حسن بنگرد». و این گفتار پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نیز مشهور است که فرمود: «اهل بهشت همگی جوان هستند» و این تذکر پیامبر به این دلیل است که عده ای فکر نکنند که برای پیران اهل بهشت نیز سیّد و آقایی خواهد بود. چنان که امام جواد علیه السلام فرمود: «به خدا سوگند، در بهشت پیری وجود ندارد؛ بلکه همگی جوان هستند».


فضایل امام حسن علیه السلام در کلام امام سجاد علیه السلام
امام سجاد علیه السلام می فرمایند: حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام در زمان خود از همه عابدتر، زاهدتر و با فضیلت تر بود و هرگاه حج می رفت، پیاده، و چه بسا پابرهنه می رفت و هرگاه مرگ را به خاطر می آورد می گریست، و هرگاه رستاخیز و زنده شدن را از نظر می گذراند، اشک از دیده می ریخت و هرگاه گذر از صراط را در اندیشه می آورد، گریان می شد... و هرگاه به نماز بر می خاست، تنش در برابر خداوند عزوجل به لرزه می افتاد و هرگاه بهشت و دوزخ را به یاد می آورد چونان مار گزیده بی تابی می کرد و از خداوند، بهشت را طلب می کرد و از آتش دوزخ به او پناه می برد. او هرگاه عبارت «یا ایّهاالذین امنوا» را از قرآن می خواند، می گفت: «لبیک اللهم لبیک». 

ولادت امام حسن,امام حسن مجتبی

حضرت امام حسن مجتبی (ع)  اولین مولودی است که از نظر شرافت نسب هیچ کسی به پای او نمی رسد

 
پرهیزگاری امام حسن علیه السلام
امام حسن علیه السلام توجهی ویژه به خداوند داشت. آثار این توجه را گاه از چهره او به هنگام وضو درمی یافتند: چون وضو می گرفت رنگ می باخت و به لرزه می افتاد. می پرسیدند که چرا چنین می شوی؟ می فرمود: «آن را که در پیشگاه خدا می ایستد جز این سزاوار نیست». از امام ششم علیه السلام نقل می کنند که فرمود: «امام حسن علیه السلام هم عابدترین مردمان زمان خویش بود و هم با فضیلت ترین. چون به یاد مرگ و... رستاخیز می افتاد. آن قدر می گریست تا بی حال می شد. پیاده و گاه پابرهنه، 25 بار به خانه خدا رفت».


شجاعت امام حسن علیه السلام
در بیان شجاعت امام حسن علیه السلام همین بس که او تربیت یافته شیر خدا، علی علیه السلام است که در جنگ ها به دشمن پشت نمی کرد و تا دشمن را به هلاکت نمی رساند، از پای نمی نشست. امام حسن علیه السلام نیز که از کودکی همراه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم جنگ ها دیده بود و از پدر جنگاوری آموخته بود، در پیکار بسیار دلاور بود.


بردباری امام علیه السلام
امام حسن علیه السلام بسیار بردبار و شکیبا بودند. این صفت حضرت در برخورد با مشکلات و مصائب و نیز در روبه رو شدن با جاهلان و دشمنان بسیار آشکار بود. مردی از اهل شام به تحریک معاویه امام علیه السلام را به باد دشنام گرفت. پس از این که آن مرد ساکت شد، امام علیه السلام او را سلام گفته، فرمودند: «به گمانم در این شهر غریب هستی. اگر نیازمند خانه هستی به تو منزل دهیم، و اگر نیاز به مالی داری آن را در اختیارت می کنیم. اگر گرسنه ای سیرت سازیم و اگر نیاز دیگری داری کمکت کنیم». مرد شامی از عمل زشت خود پشیمان شد و در حالی که می گریست گفت: «تو و پدرت نزد من مبغوض ترین مردم بودید و اینک محبوب ترین آنها هستید». و این گونه مردی جاهل و فریب خورده با برخورد حلیمانه امام حسن علیه السلام هدایت یافت و در جمع دوستان اهل بیت علیه السلام درآمد.


کرامت و بخشندگی امام علیه السلام
کرم و سخاوت امام حسن مجتبی علیه السلام به حدی بود که در روایت آمده است که هیچ گاه سائلی را رد نکرد و در برابر درخواست او «نه» نگفت. به همین دلیل است که او را «کریم آل طه» می خوانند.

هنگامی که به ایشان عرض شد: «چرا هیچ سائلی را رد نمی کنید؟» فرمود: «من سائل درگاه خدا و راغبِ پیشگاه اویم و شرم دارم که خود درخواست کننده باشم و سائلی را رد کنم». و نیز می فرمود: «بهترین روزهای جوانمرد روزی است که از او چیزی درخواست شود».


فروتنی همراه با سخاوت
روایت شده است که حسن بن علی علیه السلام بر گروهی از فقرا گذشت که تکه نان های بر زمین نهاده و گرد یکدیگر نشسته بودند و از آن برمی داشتند و می خوردند. این جماعت به امام علیه السلام گفتند: ای پسر دختر رسول خدا، بفرمایید. حضرت فرود آمد و فرمود: «خداوند مستکبران را دوست ندارد» و همراه آنان به خوردن نشست تا از خوردن دست کشیدند. سپس امام علیه السلام آنها را به مهمانی دعوت کرد و اطعامشان نمود و جامه شان بخشید. امام علیه السلام چون از این کار فراغت یافت، فرمود: «فضیلت و برتری از آنهاست؛ زیرا آنها جز آنچه ما را بدان اطعام کردند، نداشتند ولی ما بیش از آن چه دادیم، داریم». این مطلب فروتنی فراوان امام علیه السلام را نشان می دهد.

تعداد بازدید از این مطلب: 63
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

گاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی کودک)

زندگی حضرت معصومه علیها السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

این کتاب اثری مصور و رنگی است که در ۱۱ بخش کوتاه، زندگی حضرت از تولد تا رحلت را به زبانی ساده همراه با تصایری زیبا برای کودکان روایت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کودکان به‌ویژه دختران به الگویی مناسب نیاز دارند تا از همان ابتدا در شکل‌گیری رفتارشان اثرگذار باشد. حضرت معصومه علیها السلام از نیکوترین سرمشق‌های دینی برای فرزندان ما به‌شمار می‌روند. آشنایی بچه‌ها با زندگی آن حضرت، بهترین راهی است که می‌تواند آنها را از شیوه‌های رفتاری و سلوک زندگی ایشان آگاه سازد. کتاب پیش رو توانسته است با رعایت ویژگی‌های بصری و زبانی موردنیاز کودکان سهم مهمی در این مسیر داشته باشد و کار والدین دغدغه‌مند را در تربیت دینی فرزندان خود آسان سازد.

کتاب «زندگی حضرت معصومه علیها السلام» اثری خواندنی و جذاب برای کودکان است. این کتاب اثری مصور و رنگی است که در ۱۱ بخش کوتاه، زندگی حضرت از تولد تا رحلت را به زبانی ساده همراه با تصایری زیبا برای کودکان روایت می‌کند. عناوین کتاب از این قرار است: گلی در مدینه؛ فاطمه؛ شش سالگی؛ چهار سالِ سخت؛ معصومه؛ بانوی دانا؛ سفر برادر؛ به دنبال برادر؛ شهرِ دوستان؛ یک گل و هزار پروانه؛ به‌سوی آسمان.

در صفحۀ ۲۲ کتاب، داستان ورود حضرت به قم با عنوان «یک گل و هزار پروانه» آمده است که آن را با هم می‌خوانیم:

فاطمه معصومه علیها السلام و همراهان روز بیست‌وسوم ربیع‌الاول کنار قم رسیدند.

خبرِ رسیدن او مثل نسیم بهار، در شهر پیچید.

همه شادی‌کنان به‌سوی دروازۀ شهر دویدند.

آن‌ها با خوشحالی به هم می‌گفتند:

مژده مژده! فاطمه معصومه علیها السلام آمده!

دخترِ امام کاظم آمده!

همه دور شتر او حلقه زدند.

موسی بن خزرج که از دوستان اهل بیت علیهم‌السلام بود، جلو دوید و افسار شتر را در دست گرفت و فاطمه معصومه علیها السلام و همراهانش را به خانۀ خودش برد.

خالق این کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهاجرانی (متولد سال ۱۳۴۸ در اراک) از نویسندگان و شاعران آیینی کودک است. ایشان آثار متعددی را در حوزه‌های سیرۀ پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله وسلم و اهل بیت علیهم‌السلام، اخلاق، عقاید، احکام، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ایران‌شناسی برای کودکان نوشته است. برخی از آثار ایشان عبارتند از: مجموعۀ پیامبر عزیز ما، مجموعۀ گل و پروانه، پنج شاخه گل، هدیه‌های خدا، دنیای ما چه زیباست، باغ سبز نماز، هدیه‌های انقلاب، خاطرات یک چپیه و سرزمین ایران سرزمین ایمان. کتاب زندگی حضرت معصومه علیها سلام را انتشارات کتابک در سال ۱۳۹۷ با تصویرگری معصومه حاجی‌وند در ۲۴ صفحه با قطع خشتی منتشر کرده و چاپ دوم آن را در سال ۱۳۹۸ روانه بازار نشر کرده است.

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 36
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی کودک)

۱۰ قصه از زندگی امام هادی علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

این کتاب ۱۰ قصه از زندگی امام هادی علیه‌السلام را در دوران سکونت در عراق روایت می‌کند که با قلمی شیوا و روان و تصویرگری زیبای خانم بهار اخوان، توانسته است مجموعه‌ای خواندنی را برای کودکان فراهم آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، امام علی‌النقی علیه‌السلام دهمین پیشوای شیعیان در مدینه به دنیا آمد. دوران امامت آن حضرت با خلافت متوکل از ستمگرترین خلفای عباسی هم‌زمان بود. والی مدینه و متوکل که از محبوبیت امام نگران بودند، آن حضرت را به سامرا آوردند تا بتوانند ایشان را زیرنظر بگیرند.

این کتاب ۱۰ قصه از زندگی امام هادی علیه‌السلام را در دوران سکونت در عراق روایت می‌کند که با قلمی شیوا و روان و تصویرگری زیبای خانم بهار اخوان، توانسته است مجموعه‌ای خواندنی را برای کودکان فراهم آورد. در این کتاب با ویژگی‌های اخلاقی حضرت، نحوۀ رسیدگی به مشکلات مردم، سیرۀ زندگی آن امام و انواع کینه‌ها و دشمنی‌های متوکل عباسی با امام هادی علیه‌السلام آشنا می‌شویم.

عناوین قصه‌های کتاب از این قرار است: سپاه باشکوه؛ زخم فرزند، نذر مادر؛ زن دروغ‌گو و شیرهای درنده؛ نگین گران‌بها؛ طلبکار؛ پرده و نسیم؛ مرد خوشبخت؛ در جست‌وجوی خانۀ دوست؛ اگر خدا بخواهد؛ دشمن مهربانی.

بخشی از فصل ششم کتاب را با نام «پرده و نسیم» را با هم می‌خوانیم:

متوکل هر بار از نتیجۀ توطئه‌های خود بر ضد امام خشمگین می‌شد و خودش را ملامت می‌کرد. زیرا با آن کارها باعث بیشترشدن قدرت و احترام امام نزد مردم می‌شد. وقتی چنین وضعیتی پیش می‌آمد، او برای جبران کارهای خطای خود دوباره سعی می‌کرد که محبت‌های ظاهری خود را به امام بیشتر کند تا بلکه آبروی از دست رفته‌اش را دوباره به‌دست آورد. در این مهمانی‌ها، او بارها دیده بود و شنیده بود که نگهبان‌ها و خدمتکارهای کاخ، آن اندازه که به امام احترام می‌کنند، به خود او احترام نمی‌گذارند...

متوکل پرسید: «چاره چیست؟ چه می‌توانم بکنم؟» آن مرد گفت: «دستور بدهید، خدمتکارها ...». ادامۀ داستان را می‌توانید از صفحۀ ۷۱ به بعد مطالعه کنید.

جعفر ابراهیمی، نویسندۀ کتاب، سال ۱۳۳۰ در استان اردبیل به دنیا آمد. وی از سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان آغاز کرد. ایشان تاکنون بیش از ۱۵۰ کتاب تألیف کرده است. برخی از آثار ایشان که برگزیدۀ جوایز معتبری ازجمله کتاب سال، جایزۀ بزرگ کانون و کتاب برگزیدۀ شورای کودک بوده‌اند، عبارتند از: یک سنگ و یک دوست، آواز پوپک، آسمان ابری نیست، خورشیدی اینجا خورشیدی آنجا. کتاب حاضر از مجموعه کتاب‌های بنفشه است که انتشارات قدیانی آن را در سال ۱۳۹۴ منتشر کرده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 68
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی کودک)

گنبد خورشید

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

کتاب گنبد خورشید مجموعه‌ای از شعرهای کودکانه با موضوع امام رضا علیه‌السلام است که با زبانی ساده و بیانی عاطفی به جنبه‌های مختلفی از زیارت امام هشتم برای کودکان مانند جشن میلاد، نذری شله زرد، کفشداری و نقاره‌خانه‌ها حرم، سوغاتی زیارت و... پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کار ادبی برای کودکان و انتقال مفاهیم به آنها ظرایف خاصی دارد. زبان صمیمی، دوری از تکلف و پیچیدگی، توجه به احساسات و دنیای کودکانه برخی از نکاتی است که باید در خلق اثر ادبی ویژۀ کودکان به آن دقت کرد. کتاب گنبد خورشید مجموعه‌ای از شعرهای کودکانه با موضوع امام رضا علیه‌السلام است که با زبانی ساده و بیانی عاطفی به جنبه‌های مختلفی از زیارت امام هشتم برای کودکان مانند جشن میلاد، نذری شله زرد، کفشداری و نقاره‌خانه‌ها حرم، سوغاتی زیارت و... پرداخته است.

کتاب دارای ۱۱ شعر با این عناوین است: جشن تولد، نذر، خادم پیر، یک حس شاعرانه، فوارۀ خوشبخت، یک ساک پروانه، شفا، قاصدک در باد، فرش حرم، هواپیما و نقاشی.

در صفحۀ ۱۲ کتاب شعر «یک ساک پروانه» با موضوع سوغاتی زیارتی پدر برای فرزندش آمده است که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم:

بابا که مشهد بود

برگشته است امشب

داریم از خنده

صد غنچه روی لب

او با خود آورده

یک ساک، پروانه

سوغاتی و شادی

پخش است در خانه

امشب به من بابا

یک آسمان داده

چون هست سوغاتم

تسبیح و سجاده

معصومه مهری قهفرخی، شاعر کتاب، متولد استان چهارمحال و بختیاری است که از دهۀ هفتاد نوشتن و سرودن شعر را آغاز کرد. برخی آثار وی عبارتند از: خنده پر، پرنده پر: مجموعه شعر کودک (دفاع مقدس )؛ و سیب سهم خداست...؛ بغض‌های من پرنده می‌شوند: مجموعه شعر نوجوان رضوی. مجموعه شعر کودک گنبد خورشید را بنیاد فرهنگی امام رضا علیه‌السلام در سال ۱۳۹۵ در ۲۳ صفحه منتشر کرده و چاپ دوم اثر را انتشارات علیون در سال ۱۳۹۸ روانۀ بازار کتاب کرده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 41
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی نوجوان)

نشانه‌ها؛ قصه‌هایی از زندگی امام رضا علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

کتاب نشانه‌ها اثری مصور و راوی قصه‌هایی از زندگی امام هشتم است که مخاطب نوجوان را با خصوصیات اخلاقی و فضائل آن حضرت بیشتر آشنا می‌کند. این کتاب در هفت فصل تهیه شده است: نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همۀ ما علاقمندیم با شیوۀ زندگی امام رضا علیه‌السلام بیشتر انس پیدا کنیم و بتوانیم فرزندان خود را هم با سیره و زندگی آن حضرت آشنا کنیم. انتقال مفاهیم دینی و توصیه‌های ائمه علیهم‌السلام به کودکان و نوجوانان شیوه‌ای خاص و جذاب را طلب می‌کند که کشش و پذیرش لازم را در این گروه از مخاطبان ایجاد کند. داستان این امکان را فراهم آورده است تا با زبانی شیوا و مناسب، خواننده را با خود همراه کند. کتاب نشانه‌ها اثری مصور و راوی قصه‌هایی از زندگی امام هشتم است که مخاطب نوجوان را با خصوصیات اخلاقی و فضائل آن حضرت بیشتر آشنا می‌کند.  

کتاب در هفت فصل تهیه شده است: نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان. نویسندۀ خوش ذوق کتاب، این اثر را به زبان داستان نگاشته است و هر فصل را از زبان یکی از شخصیت‌های حاضر در دوران امام رضا علیه‌السلام روایت می‌کند. مانند فصل اول به روایت حسین‌بن‌عمرو، فصل دوم به روایت یونس‌بن‌عبدالرحمن بصره‌ای و...

در صفحۀ ۲۱ داستانی از سیرۀ حضرت به نقل از سلیمان‌بن‌جعفر با موضوع «انفاق» آمده است که بخش‌هایی از آن را با هم می‌خوانیم:

برای نماز عصر عازم مسجدالنبی بودیم. در بین راه، پیرمرد گدایی از ما کمک خواست. هر دو بی‌تفاوت از کنارش گذشتیم؛ اما هنوز صدایش را می‌شنیدیم که در حق انفاق‌کنندگان دعا می‌کرد. ... ناگهان دست دوستم را گرفتم و از او خواستم بایستد. بعد به طرف مرد گدا برگشتیم. دست به جیب بردم، درهمی بیرون آوردم و به دست مرد گدا دادم و گفتم این پول را به تو می‌دهم تا در حق من دعا کنی. ...

در بین راه خوشحال بودم که با این کار، نظر دوستم را به خود جلب کرده‌ام. او همیشه فکر می‌کرد که من آدم خسیسی هستم و به دیگران کمک نمی‌کنم. رو به او کردم و پرسیدم: تو چرا به این پیرمرد بیچاره کمک نکردی؟! دوستم گفت: چون به اندازۀ کافی پول نداشتم. تازه اگر هم داشتم، به‌گونه‌ای کمک می‌کردم که در انظار عموم نباشد. گفتم: چه فرقی می‌کند در کجا باشد؟ اتفاقاً باید در انظار عموم باشد تا دیگران ببینند و یاد بگیرند انفاق کنند! دوستم گفت: من از حضرت امام رضا علیه‌السلام شنیدم که توصیه می‌کردند انفاق تا حد امکان، پنهانی باشد و تنها برای رضای خدا.

ابراهیم حسن بیگی این کتاب را نوشته است. وی که از نویسندگان فعال کشور به‌شمار می‌رود در سال ۱۳۳۶ در بندر ترکمن به دنیا آمد. او با بیش از ۱۴۰ عنوان کتاب در موضوعات دینی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوزۀ کودک و نوجوان از نویسندگان پرکار کشور محسوب می‌شود. آثار وی به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و توانسته است جوایز مختلفی ازجمله جایزۀ جهانی کتاب سال را به‌دست آورد. کتاب نشانه‌ها را انتشارات به نشر در ۵۹ صفحه منتشر کرده است. این کتاب تا سال

تعداد بازدید از این مطلب: 51
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی نوجوان)

مژدۀ گل؛ داستان‌هایی از زندگی امام هادی علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

کتاب پیش‌رو ۱۰ داستان از زندگی این امام بزرگوار را روایت می‌کند. نثر کتاب بسیار ساده و روان است و تصویرگری‌های زیبای خانم زهره پرهیزگاری آن را به کتاب داستانی جذاب از زندگی امام دهم برای کودکان تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، زبان داستان از بهترین شیوه‌های آشنایی کودکان و نوجوانان با زندگی و سیرۀ اهل بیت علیهم‌السلام است. مجموعۀ چهارده‌جلدی مژدۀ گل داستان‌هایی را از زندگی چهارده معصوم علیهم‌السلام برای گروه سنی کودک و نوجوان روایت می‌کند. امام هادی علیه‌السلام دهمین امام شیعیان در سال ۲۱۲ ه.ق در مدینه به دنیا آمد. پدر و مادر بزرگوارشان امام جواد علیه‌السلام و سمانه بودند. امام هادی علیه‌السلام در هشت سالگی به امامت و در ۴۱ سالگی به شهادت رسید.

کتاب پیش‌رو ۱۰ داستان از زندگی این امام بزرگوار را روایت می‌کند. نثر کتاب بسیار ساده و روان است و تصویرگری‌های زیبای خانم زهره پرهیزگاری آن را به کتاب داستانی جذاب از زندگی امام دهم برای کودکان تبدیل کرده است.

عناوین داستان‌های کتاب از این قرار است: مردانِ کار، خوبی‌های گل، دیگر تکرار نکن، دانشمند، باران تگرگ، یونس نقاش، پیشنهاد امام علیه‌السلام، دعا، حسادت و نعمت‌های خدا.

در صفحۀ ۲۱ کتاب که داستان «یونس نقاش» آمده است، می‌خوانیم:

تَق تَق، تَق تَق... یکی تند تند در می‌زد. انگار عجله داشت!

خدمت‌کار به امام هادی علیه‌السلام نگاه کرد: «یعنی کیست که اینجوری در می‌زند؟»

دوباره تَق تَق صدای در بلند شد. خدمت‌کار فوری رفت و در را باز کرد. یونس نقاش بود. از زمانی که امام هادی علیه‌السلام از مدینه به سامرا تبعید شده بود، به دیدن امام می‌آمد و اگر کاری بود، برایش انجام می‌داد. یونس عرق کرده بود. خیلی نگران و ناراحت بود. از ترس صدایش می‌لرزید: «آقا کجاست؟ می‌خواهم آقا را ببینم.» ...

ـ مولای من! بدبخت شدم. دیگر نمی‌توانم این‌جا بمانم. ...

ـ چرا یونس؟ چه شده؟

ـ آقا اتفاق بدی برایم افتاده. چند روز پیش، فرماندۀ سپاه خلیفه «موسی بن بغا»، نگین بسیار گران‌قیمتی را پیش من آورد تا آن را بتراشم و انگشتر درست کنم؛ اما امروز موقع تراشیدن، نگین شکست و درست دو تکیه شد. می‌بینی آقا به چه بدبختی بزرگی گرفتار شدم! آخر من چطور قیمت آن نگین گران‌قیمت را بپردازم؟

اگر می‌خواهید ادامۀ داستان و راهنمایی امام را بدانید داستان یونس نقاش را در کتاب بخوانید.

محمود پوروهاب، نویسندۀ کتاب، از شاعران و داستان‌نویسان پرکار حوزۀ کودک و نوجوان محسوب می‌شود. وی سال ۱۳۴۰ در شهرستان رودسر به‌دنیا آمد و از سال ۱۳۶۹ وارد عرصۀ ادبیات کودک و نوجوان شد. او با بیشتر نشریات کودک و نوجوان ازجمله سلام بچه‌ها همکاری داشته است. پوروهاب تلاش داشته است موضوعات مذهبی، ادبی و تاریخی ایران و اسلام را با ساده‌ترین جمله‌ها برای مخاطبان خود بیان کند. با تو هوا خوب است، اشک شادی، قصۀ مرد تنبل، آن آقای مهربان و خروس پَر طلایی برخی از آثار وی به‌شمار می‌روند. کتاب حاضر را انتشارات کتاب جمکران سال ۱۳۹۶ در ۴۱ صفحه منتشر کرده و تا زمستان ۱۳۹۸ به چاپ چهارم رسیده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 43
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی نوجوان)

ستارۀ من؛ چهل قصه از زندگی امام رضا علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

نویسندۀ کتاب این قصه‌ها را از ۱۴ منبع معتبر استخراج کرده و به زبانی گویا برای مخاطب نوجوان نگاشته است. نام کتاب نیز براساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام انتخاب شده است. برخی از عناوین چهل قصۀ کتاب بدین شرح است: همه در انتظار، شانۀ امام، قطره‌های باران، لانۀ گنجشک، ماهی کوچک، شکوفه‌های سیب، رؤیای شیرین، تُنگ نقره‌ای، تبسم بر لب و کنار پنجره.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ایران چندین قرن است که میزبان مزار شریف امام رضا علیه‌السلام است. سفر مشهد و زیارت حرم امام هشتم خاطرۀ مشترک اکثر بچه‌های ایران‌زمین است؛ با مدرسه، با دوستان، با بسیج مسجد و... این سفر معنوی را تجربه کرده‌ایم. معلمان، مربیان پرورشی و بزرگترهایِ سفر همواره می‌خواستند در کنار زیارت، بچه‌ها را با زندگی امام رضا علیه‌السلام آشنا کنند. این کتاب منبع بسیار خوبی برای آنهاست تا با زبانِ جذابِ داستان، بخش‌هایی از زندگی آن امام را برای بچه‌ها روایت کنند.

نویسندۀ کتاب این قصه‌ها را از ۱۴ منبع معتبر استخراج کرده و به زبانی گویا برای مخاطب نوجوان نگاشته است. نام کتاب «ستارۀ من» نیز براساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام انتخاب شده است.

برخی از عناوین چهل قصۀ کتاب بدین شرح است: همه در انتظار، شانۀ امام، قطره‌های باران، لانۀ گنجشک، ماهی کوچک، شکوفه‌های سیب، رؤیای شیرین، تُنگ نقره‌ای، تبسم بر لب و کنار پنجره.

بخشی از داستان «شکوفه‌های سیب» از صفحۀ ۵۵ کتاب را با هم می‌خوانیم:

بهار از راه رسیده بود؛ اما درخت سیب هنوز شکوفه نداده بود. مرد چندبار خاک باغچه را زیرورو کرد. او شبی خواب دید که: از پنجره به حیاط خانه نگاه می‌کند. ناگهان شاخه‌های درخت سیب، شکوفه باران می‌شوند. او با خرسندی به حیاط می‌دود، پابرهنه و باعجله.

بوی شکوفه‌ها، او را چنان مست کرد که از خواب برخاست. چند لحظه، هاج و واج ماند و با خود اندیشید: «معنای این خواب چیست؟»

در همین فکر بود که صدای درِ اتاق را شنید. سرش را چرخاند و همسرش را دید که با خوشحالی می‌گوید: «امرور علی‌بن‌موسی‌الرضا می‌خواهد به قم وارد شود!»

انتشارات به‌نشر کتاب ستارۀ من را در ۱۱۸ صفحه به قلم ناصر نادری و تصویرگری اسماعیل چشرخ در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است. این کتاب تا سال ۱۳۹۸ به چاپ سوم رسیده است. نویسندۀ کتاب متولد سال ۱۳۴۶ و دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی است که آثار متعددی به‌خصوص برای کودکان به رشتۀ تحریر در آورده است. از کتاب‌های وی می‌توان به این آثار اشاره کرد: برکۀ آفتاب، آواز گنجشک‌ها، بوی سیب، پنجره‌های آسمانی (زندگی پیامبران در قرآن) و پرسش‌های من دربارۀ خدا.

تعداد بازدید از این مطلب: 50
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی جوان و بزرگسال)

پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی؛ امام رضا علیه‌السلام (تاریخ و سیره)

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

در هفتادوچهارمین دفتر از مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی که ویژۀ تاریخ و سیرۀ حضرت امام رضا علیه‌السلام منتشر شده است به ۸۴ پرسش از زندگی حضرت پاسخ داده شده می‌شود. این کتاب در شش فصل تدوین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، «سؤال» همواره در ذهن انسان وجود داشته است و پرسش‌گری پدیده‌ای است که پیشرفت دانش بشری را به‌همراه داشته است. پویایی جامعه در گرو پرسش‌های حقیقت‌طلبانه و پاسخ‌های خردورزانه است. پاسخ‌گویی صبورانه دربرابر سؤال‌های دینی جوانان، ضمن افزایش اطلاعات آنها می‌تواند زمینۀ شبهه‌ها را نیز از بین ببرد.

در هفتادوچهارمین دفتر از مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی که ویژۀ تاریخ و سیرۀ حضرت امام رضا علیه‌السلام منتشر شده است به ۸۴ پرسش از زندگی حضرت پاسخ داده شده می‌شود. این کتاب در شش فصل تدوین شده است: فصل اول «شخصیت امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل دوم «سیرت امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل سوم «باورها از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل چهارم «رفتارها از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل پنجم «احکام از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)» و فصل ششم «پیام‌های امام رضا (علیه‌السلام)». در فصل نخست با موضوعات مختلفی ازجمله ولادت، کنیه، علت و شیوۀ شهادت و روزشمار زندگی حضرت آشنا می‌شویم. فصل دوم به موضوعاتی همچون معاشرت کریمانه، جایگاه علمی، اُنس با قرآن و راز پذیرش ولایتعهدی می‌پردازد. در فصل سوم، توحید، نبوت، عدل، امامت، جایگاه عترت، وقت ظهور و... بیان می‌شود. توکل، یادگیری معارف، ملاک ارزش‌گذاری و نیکی به والدین ازجمله موضوعاتی است که در فصل چهارم به آنها پرداخته می‌شود. حلال و حرام الهی، حکمت نماز، چرایی وضو، حکمت حج و احکام دیگر نیز موضوعات فصل پنجم را شامل می‌شود. فصل ششم نیز به پیام‌های حضرت اشاره دارد.

در صفحۀ ۳۷ کتاب با موضوع معاشرت کریمانه چنین آمده است:

حضرت رضا علیه‌السلام در برخورد با دیگران چه سبکی داشتند؟ از اخلاق کریمانۀ آن بزرگوار یاد کنید.

نوع برخورد و معاشرت پسندیدۀ امام به‌گونه‌ای بود که بدون استثنا، در دل‌های مردم نفوذ فراوان داشتند. همواره متبسم و خوش‌رو بودند و می‌فرمودند: «عیسی علیه‌السلام می‌گریست و می‌خندید؛ ولیکن یحیی علیه‌السلام می‌گریست و نمی‌خندید. سیرۀ عیسی علیه‌السلام نیکوتر است».

امام در معاشرت نیکو، سرآمد و مثال‌زدنی بودند. ابراهیم‌بن‌عباس می‌گفت: «امام رضا علیه‌السلام با سخن هرگز به هیچ‌کس جفا نکرد و کلام کسی را نبرید تا مگر شخص از گفتن بازایستد. حاجتی را که می‌توانست برآورده سازد، رد نمی‌کرد. پاهایش را دراز نمی‌کرد و هرگز روبه‌روی کسی که نشسته بود، تکیه نمی‌داد و هیچ‌کس از غلامان و خادمان خود را دشنام نمی‌داد. هرگز آب دهان بر زمین نمی‌افکند و در خنده‌اش قهقهه نمی‌زد؛ بلکه تبسم می‌نمود».

این کتاب در ادارۀ مشاوره و پاسخ پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهیه و تنظیم شده و محقق ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی مسئولیت پاسخ‌دهی به سؤال‌های این اثر را برعهده داشته و دفتر نشر معارف در سال ۱۳۹۷ آن را منتشر کرده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 42
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی جوان و بزرگسال)

حکمت‌های نقوی؛ ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

کتاب حاضر سیزدهمین کتاب از سلسله کتاب‌های راه زندگی است که به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه‌السلام اختصاص دارد. بنای نویسنده در این اثر، گزینش احادیثی کوتاه و اغلب اخلاقی و کاربردی بوده است تا هم به‌خاطرسپردن آنها آسان‌تر باشد و هم حجم کتاب زیاد نشود. این احادیث در چهل موضوع دسته‌بندی شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سخنان بزرگان بهترین توشه برای زندگی دنیوی و اخروی است. ناب‌ترین حکمت‌ها را می‌توان در کلام پیشوایان دینی یافت. بهره‌گیری از میراث معنوی که از اهل بیت علیهم‌السلام برای ما به یادگار مانده است، ضامن سعادت انسان‌هاست.

خفقان حاکم در دوران امام هادی علیه‌السلام، محدودیت‌هایی را نسبت به آن امام و شیعیان حضرت به‌همراه داشت و سبب شد احادیث کمتری از آن حضرت در مقایسه با سایر امامان در دست آیندگان باشد. در عین حال، احادیثی که از آن حضرت به ما رسیده است، گنجینه‌ای غنی از معارف الهی محسوب می‌شود.

کتاب حاضر سیزدهمین کتاب از سلسله کتاب‌های راه زندگی است که به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه‌السلام اختصاص دارد. بنای نویسنده در این اثر، گزینش احادیثی کوتاه و اغلب اخلاقی و کاربردی بوده است تا هم به‌خاطرسپردن آنها آسان‌تر باشد و هم حجم کتاب زیاد نشود. این احادیث در چهل موضوع دسته‌بندی شده‌اند. تعدادی از موضوعات احادیث برگزیدۀ کتاب حکمت‌های نقوی از این قرار است: بازار دنیا، گوهر اطاعت از خدا، زیان خودپسندی، تربیت نفس، اخلاق عملی، انتقاد پذیری، معیار سنجش مردم، در آستانۀ مرگ و آخرت‌گرایی.

در ص 26 و 27 کتاب ذیل عنوان «خوبی، جواب خوبی» آمده است:

«هر کس دوستی و نظر خود را برای تو هزینه کند، تو هم فرمانبرداری خود را برای او خرج نما» (تحف‌العقول، ص 483). در مَثَل‌ها آمده است: برای کسی بمیر که برایت تب کند. یعنی میزان تلاش و خدمت و گذشت و فداکاری انسان نسبت به دیگری، باید متناسب با محبت و صداقت او باشد. اگر کسی منافقانه اظهار دوستی کند، نباید ساده‌لوحی کرد و اسرار خود را به او گفت و با او طرح دوستی ریخت. سعدی می‌گوید: «دنیا خوش است و مال عزیز است و تن شریف * لیکن رفیق، بر همه چیزی مقدم است». البته رفیقی که همدل و صادق و خیرخواه باشد. مفهوم سخن امام هادی علیه‌السلام این است که اگر کسی هم نسبت به تو محبت و مهرورزی داشت، هم فکر و نظر خود را دربارۀ تو و به سود تو به کار گرفت و با تو همفکر و همدل بود، قدر این دوستی را بدان، تو هم در خدمت و اطاعت او باش و با او در ستیز و مخالفت وارد مشو.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، نویسندۀ کتاب، متولد سال 1331 شهرستان سراب و از چهره‌های فرهنگی حوزوی محسوب می‌شود که آثار متعددی از ایشان منتشر شده است مانند آشنایی با اسوه‌ها، آشنایی با علوم قرآن، اخلاق معاشرت، فرهنگ عاشورا و تاریخ سیاسی ائمه. مؤسسۀ به‌نشر این اثر استاد را برای نخستین بار در سال 1390 در 92 صفحه منتشر کرد که تا سال 1398 به چاپ چهارم رسیده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 36
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

گاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی جوان و بزرگسال)

شاهچراغ علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

این کتاب از مجموعه کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم؟» است که زندگی و زمانۀ حضرت شاهچراغ علیه‌السلام را براساس منابع متعدد بررسی کرده است. کتاب حاضر در پنج فصل تدوین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور،  زوایای پنهان بی‌شماری در زندگی امامزادگان سلام‌الله علیهم اجمعین وجود دارد که ناشی از شرایط سیاسی و اجتماعی دورانی است که در آن می‌زیسته‌اند. چنانچه این دوران به‌درستی تبیین شود، ازطرفی معرفت جامعه را به حقایق و منزلت آن بزرگواران افزایش می‌دهد و از طرف دیگر، ابعاد نوینی از تاریخ زندگانی ائمۀ اطهار علیهم‌السلام را آشکار می‌کند. زندگانی احمدبن‌موسی علیه‌السلام یکی از آنهاست.

این کتاب از مجموعه کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم؟» است که زندگی و زمانۀ حضرت شاهچراغ علیه‌السلام را براساس منابع متعدد بررسی کرده است. کتاب حاضر در پنج فصل با عناوین «فارس در پیوند با اسلام»، «زندگی و زمانۀ احمدبن‌موسی علیه‌السلام پیش از ورود به ایران»، «امامت در میان فرزندان امام موسی کاظم علیه‌السلام»، «هجرت امامزادگان به ایران» و «آرامگاه احمدبن‌موسی علیه‌السلام در شیراز» تدوین شده است. فصل نخست، به موضوعات ایرانیانِ یکتاپرست، سلمان فارسی و گزینش اسلام و گسترش اسلام در ایران می‌پردازد. نسب و فضائل احمدبن‌موسی علیه‌السلام و قیام ابوالسرایا ازجمله موضوعات فصل دوم کتاب است. فصل سوم به موضوعاتی از این دست اشاره دارد: علل جانبداری از امامت احمدبن‌موسی علیه‌السلام و ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام. در فصل بعدی علل هجرت احمدبن‌موسی علیه‌السلام به ایران، جغرافیای تاریخی فارس، قیام احمدبن‌موسی علیه‌السلام و برادرانش و... شرح داده شده است. موضوعات مدفن و تاریخ آرامگاه احمدبن‌موسی علیه‌السلام مباحث آخرین فصل کتاب را به خود اختصاص داده است.

در صفحۀ ۴۸ کتاب با عنوان علل هجرت احمدبن‌موسی علیه‌السلام به ایران چنین آمده است:

در اواخر قرن دوم و آغاز قرن سوم دلیل مهمی که می‌توان برای مهاجرت سادات و امامزادگان به ایران برشمرد، ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران و ماجرای ولیعهدی در سال ۲۰۱ ق است. در میان سال‌های پس از ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران تا شهادت ایشان، ما شاهد ورود سادات و امامزادگانی هستیم که از راه‌های مختلف و به شوق دیدن امام رضا علیه‌السلام به ایران مهاجرت کردند.

جلیل عرفان‌منش، نویسندۀ کتاب، متولد سال ۱۳۳۹ در شیراز و دارای مدرک دکتری پژوهش هنر است. نگارش فیلم‌نامه سینمایی روز موعود، سریال آفتاب و زمین، مستند داستانی روایت انقلاب، انیمیشن سینمایی پا به پای آفتاب و تألیف کتاب‌های با امام رضا علیه‌السلام از مدینه تا مرو و کوروش و بازیابی هویت ملی بخشی از فعالیت‌های وی به‌شمار می‌رود. کتاب «مهاجران موسوی» وی در هفتمین جشنوارۀ کتاب سال رضوی حائز رتبۀ دوم شد. کتاب شاهچراغ علیه‌السلام را دفتر پژوهش‌های فرهنگی در ۱۰۰ صفحه در سال ۱۳۹۲ منتشر و در سال ۱۳۹۸ تجدید چاپ کرده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 62
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی جوان و بزرگسال)

خورشید رهنُمای؛ پژوهشی در زندگانی و سیرۀ امام هادی علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

دوران ۳۳ سالۀ امامت امام هادی علیه‌السلام شاهد تلاش‌های گسترده و مبارزات خستگی‌ناپذیر ایشان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. کتاب حاضر که پژوهشی در زندگانی و سیرۀ امام هادی علیه‌السلام است و در هفت فصل نوشته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عباسیان با کینه‌توزی علیه اهل بیت علیهم‌السلام، عرصه را هر روز بر آنان تنگ‌تر کرده و با زندان، تبعید و تحت مراقبت‌قراردادن امامان تلاش کردند تشنگان زلال دانش و بینش را از دریای بی‌کران وجود آنان دور نگاه دارند. دوران ۳۳ سالۀ امامت امام هادی علیه‌السلام شاهد تلاش‌های گسترده و مبارزات خستگی‌ناپذیر ایشان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

کتاب حاضر که پژوهشی در زندگانی و سیرۀ امام هادی علیه‌السلام است در هفت فصل نوشته شده است. فصل اول با عنوان «روزنه‌ای به‌سوی آفتاب» به ولادت، شهادت، القاب، خانواده و زندگی حضرت می‌پردازد. «ویژگی‌های اخلاقی» عنوان فصل دوم کتاب است که خصوصیت‌های گوناگون امام مانند عبادت، دانش، مهربانی، بردباری و... را شرح می‌دهد. فصل سوم «مبارزات فرهنگی امام هادی (علیه‌السلام)» نام دارد که از مبارزه با گروه‌های منحرف عقیدتی تا بسترسازی فرهنگ انتظار را شامل می‌شود. نام فصل بعدی «مبارزات سیاسی امام هادی (علیه‌السلام)» نام دارد که ضمن تشریح اوضاع سیاسی ـ اجتماعی عصر حضرت (مانند اوضاع داخلی دولت عباسی و پیدایش نهضت علویان)، شیوه‌های مبارزاتی حضرت را در زیرسؤال‌بردن مشروعیت حکومت عباسیان، مبارزه با فقیهان درباری، نفوذ عاطفی در برخی درباریان و تقویت پایگاه‌های مردمی بیان می‌کند. در فصل پنجم که «تبعید امام هادی (علیه‌السلام)» است به چالش‌های فراروی عباسیان، تبعید امام، واکنش مردم، توطئه‌ها علیه حضرت، قتل متوکل و... پرداخته شده است. «شهادت امام هادی (علیه‌السلام)» عنوان فصل ششم کتاب است که به موضوعات مختلفی ازجمله جنایت عباسیان در شهادت حضرت، بازتاب شهادت امام، مراسم تشییع و خاک‌سپاری و زیارت‌نامۀ امام هادی می‌پردازد. در فصل پایانی کتاب که «گلبرگی از آفتاب» نام‌گذاری شده است گزیده‌ای از سخنان و سیره و کرامات حضرت مانند جایگاه اطاعت از خدا، انتقادپذیری، برداشت نیکو از نعمت‌ها، عزم و اراده، نتیجۀ صلۀ رحم، خیرخواهی، پیش‌گویی و... آمده است.

«بالاخره در نبرد بین امام هادی علیه‌السلام و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی علیه‌السلام بود؛ این باید در همۀ بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد». این بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که کتاب با آن شروع می‌شود.

در صفحۀ ۱۴۱ کتاب در قسمت خیرخواهی که به سیرۀ حضرت می‌پردازد آمده است:

مردی برای امام هادی علیه‌السلام کاری انجام داده بود و قرار بود به ازای آن، چهارصد درهم از امام دریافت کند. به دوست خود گفته بود: «دویست درهم از این پول را پارچه‌ای می‌خرم و دویست درهم باقی‌مانده را خرما می‌خرم تا از آن شراب درست کنم». دوستش می‌گوید: «من با شنیدن این سخن از او روی برگرداندم». در این هنگام، امام هادی علیه‌السلام رسید و درحالی‌که خشمگین بود، از مرکبش پیاده شد و فرمود: «مقبل، به اندرونی برو و چهارصد درهم بیاور و به ملعون بده و به او بگو این حق توست؛ با دویست درهم آن، پارچه بخر و برای تصمیمی که درباره باقی‌مانده آن گرفته‌ای، از خدا بترس».

مقبل می‌گوید: «من پول‌ها را به او دادم و پیام امام را به وی رساندم. او گریست و گفت: به خدا سوگند که هیچ‌گاه شراب ننوشیده‌ام و سرور تو این را می‌داند». بدین‌گونه، امام شخصی را از ارتکاب گناه بازداشت.

این کتاب را حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل هادی‌منش پژوهشگر علوم دینی به رشتۀ تحریر درآورده و انتشارات بهار دل‌ها چاپ نخست آن را در سال ۱۳۹۲ در ۱۵۸ صفحه روانۀ بازار نشر کرده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 37
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

امام رضا علیه‌السلام و ایران

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

آقای سید حسین حر مؤلف این کتاب از نویسندگانی است که سابقۀ تألیف آثاری در حوزه‌های علوم قرآنی و حدیثی و سیرۀ اهل بیت علیهم‌السلام، به‌ویژه امام رضا علیه‌السلام، را داشته است. کتاب «امام رضا علیه‌السلام و ایران» را دفتر نشر معارف در ۲۲۳ صفحه در بهار ۱۳۹۰ منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سفر امام رضا علیه‌السلام به ایران از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ کشور به‌شمار می‌رود. مأمون که پس از رویارویی با برادرش امین، جانشین هارون‌الرشید شد، با طراحی اهدافی هم‌سو با سیاست‌های خود از امام برای حضور در خراسان دعوت کرد. امام از پذیرش این دعوت اهدافی را دنبال می‌کردند که افشای سیاست‌های مأمون، برقراری پیوند با ایرانیان متمایل به تشیع، تبدیل خراسان به کانون تشیع و معرفی مبانی شیعه با استفاده از فرصت ولیعهدی ازجملۀ آنها بود. این کتاب به تشریح شرایط ایران در دورۀ خلافت عباسی و اتفاقات حضور امام در ایران می‌پردازد.

کتاب پنج فصل دارد. فصل اول با عنوان «ایران در دورۀ نخستین خلافت عباسی» از خلافت هارون‌الرشید تا خلاصه‌ای از وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در زمان عباسیان را شرح می‌دهد. «اوضاع خراسان در آستانۀ ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران» نام فصل دوم کتاب است که به اهمیت منطقۀ خراسان، نگاهی کوتاه به مشکلات هارون تا رسیدن به قدرت، برخورد نظامی امین و مأمون و نتایج آن و... می‌پردازد. فصل سوم «خلافت مأمون و قیام‌های علویان» نام دارد و به موضوعاتی همچون خلافت مأمون، قیام‌های علویان، موضع امام رضا علیه‌السلام در مقابل قیام‌های علویان و اقدامات مأمون برای رهایی از مشکلات اشاره دارد. در فصل چهارم با عنوان «ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام و بازتاب حضور ایشان در ایران» به انگیزه‌های مأمون از ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام، نتایج پذیرش ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام، مناظره با دانشمندان ادیان مختلف، بازتاب حضور امام رضا علیه‌السلام در ایران و گسترش تشیع در خراسان و... پرداخته می‌شود. در «سیرۀ تربیتی، اخلاقی و عملی امام رضا علیه‌السلام» که فصل پنج و پایانی کتاب است موضوعات مختلفی از جمله توجه به نماز از منظر امام رضا علیه‌السلام، عبادت امام در زندان، دعا از منظر امام و ثواب زیارت امام توضیح داده می‌شود.

در ادامه با بخشی از متنِ اثر برگرفته از صفحۀ ۱۲۸ کتاب آشنا می‌شویم:

آن چیزی که بیش از هر عامل دیگر روح تشنۀ ایرانی را به سوی اسلام کشید، عدالت و مساوات اسلامی است. تودۀ مردم ایران از ظلم و ستم ساسانیان به ستوه آمده بودند و از زندگی طبقاتی به‌شدت رنج می‌بردند، تا اینکه گمشدۀ خویش را در اسلام بازیافتند.

ایرانیان نخستین‌باز علی علیه‌السلام را در حالی دیدند که اشک از دیدگان فرو می‌بارید و با اسیران فُرس همدردی می‌نمود. همین که اسیران ایرانی (موالی) وارد مدینه شدند، عمر اراده کرد که زنان آنها را بفروشند و مردان آنها را به بردگی گیرند. اما در این میان، امیر مؤمنان علیه‌السلام سخن پیامبر را بازگفت: بزرگان هر قوم را گرامی دارید، هرچند مخالف شما باشند. مردم ایران گرامی و محترم هستند و خود تسلیم شده رو به ما آورده‌اند و به‌رغبت در اسلام وارد شده‌اند.

آقای سید حسین حر مؤلف این کتاب از نویسندگانی است که سابقۀ تألیف آثاری در حوزه‌های علوم قرآنی و حدیثی و سیرۀ اهل بیت علیهم‌السلام، به‌ویژه امام رضا علیه‌السلام، را داشته است. کتاب «امام رضا علیه‌السلام و ایران» را دفتر نشر معارف در ۲۲۳ صفحه در بهار ۱۳۹۰ منتشر کرده است.

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 45
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی جوان و بزرگسال)

بر مدار آفتاب؛ ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

آنچه در زندگی امام رضا علیه‌السلام، همچون دیگر معصومان علیهم‌السلام، آشکار است و می‌توان به آن به‌عنوان محوری در الگوگیری تکیه کرد، همه‌جانبه بودن سیره و سخن ایشان است. این اثر با ارائۀ گوشه‌ای از حیات طیبۀ رضوی، بر آن است تا سبک زندگی مؤمنانه را با تکیه بر سیرۀ حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام بیان کند. کتاب در هفت فصل تنظیم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، الگوسازی از زندگی رهبران دینی تأثیر مستقیمی در ترویج سبک زندگی اسلامی دارد. سیرۀ عملی اهل بیت علیهم‌السلام بهترین راهنما برای استخراج الگوهای رفتاری است. آنچه در زندگی امام رضا علیه‌السلام، همچون دیگر معصومان علیهم‌السلام، آشکار است و می‌توان به آن به‌عنوان محوری در الگوگیری تکیه کرد، همه‌جانبه بودن سیره و سخن ایشان است. پیروی علمی از رهنمودهای الهی امام می‌تواند ما را به یک جامعیت در شیوه زندگی رهنمون سازد.

این اثر با ارائۀ گوشه‌ای از حیات طیبۀ رضوی، بر آن است تا سبک زندگی مؤمنانه را با تکیه بر سیرۀ حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام بیان کند. کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. فصل نخست «پرتویی از آفتاب»، فصل دوم «ارتباط با خدا»، فصل سوم «ارتباط با حجت خدا»، فصل چهارم «ارتباط با خود»، فصل پنجم «ارتباط با خانه و خانواده»، فصل ششم «ارتباط با جامعه» و فصل هفتم «بهداشت و جامعه». در فصل اول به تولد تا شهادت و زیارت حضرت پرداخته است. دربارۀ موضوعاتی از قبیل خداباوری، نمازگزاری، روزه‌داری، حج، دعاها و معاداندیشی در فصل دوم بحث شده است. فصل سوم به نیاز به امام، اطاعت از اولی‌الامر، اهل بیت علیهم‌السلام، غدیر، عاشورا و مهدویت می‌پردازد. مطالبی چون سیمای ظاهری، سیمای علمی و سیمای اخلاقی در فصل چهارم قرار گرفته‌اند. در فصل پنجم موضوعات مرتبط با خانه (فضای خانه، خوش اخلاقی، والدین، ازدواج، فرزند و...) و خویشاوندان (صلۀ رحم، مهمان و مهمانی) بررسی شده‌اند. به سرفصل‌های خدمتکاران و کارگران (طی‌کردن مبلغ، انس با کارگر و...) و با مردم (مهروزی، معاشرت و...) در فصل بعدی پرداخته شده است. در فصل هفتم و پایانی کتاب این موضوعات تشریح شده‌اند: بهداشت، خوردنی‌ها، نوشیدن، نشستن، سفر، بیماری، عیادت و...

در صفحۀ ۱۱۸ کتاب، در بیان سیرۀ حضرت در باب صلۀ رحم چنین آمده است:

بر صلۀ رحم تأکید می‌کرد: «خدا تقوای الهی را با صلۀ رحم همراه ساخت؛ درنتیجه هرکس صلۀ رحم نکند، تقوای الهی ندارد.»

می‌فرمود: «خدا دستور سه چیز را به‌همراه سه چیز دیگر صادر فرموده: ۱. دستور نماز را همراه با دستور زکات. پس هر کس نماز بخواند و زکات نپردازد، نمازش پذیرفته نیست؛ ۲. دستور سپاسگزاری از خود را همراه با دستور دستور سپاس از پدر و مادر. پس هر کس از پدر و مادر خود سپاسگزار نباشد، از خدا سپاسگزار نبوده است؛ ۳. دستور تقوای از خدا را همراه با دستور صلۀ رحم. پس هرکس صلۀ رحم نکند، تقوای الهی نداشته است.»

این کتاب به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورامینی و ویرایش محمدمهدی باقری و سیدحمید حیدری‌ثانی توسط دفتر نشر معارف در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 44
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

معلم، باغبان صبور بوستان دانش است
معلمى، مهری است که از روز ازل با گل آدمی سرشته شد
تا مردم از ظلمات جهل به نور دانایی رهنمون شوند
روز معلم مبارک

تعداد بازدید از این مطلب: 33
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات
تعداد بازدید از این مطلب: 33
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1399
نظرات

امروز روز اندیشه در رفتار آدمی است. روز چرایی رفتار آدمی است.
روز اندیشیدن به ذهن است. روز تفکر در روان است.
روز به چالش کشیدن پیچیده ترین بعد انسان یعنی ذهن و روان انسان است.
روز جهانی روانشناس و مشاور مبارک باد

تعداد بازدید از این مطلب: 23
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1399
نظرات

محمّد معین (۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ در محلهٔ زرجوب رشت[۲][۳] – ۱۳ تیر ۱۳۵۰ در تهران) یکی از محققان برجسته و پدیدآورندهٔ یکی از مهمترین لغت‌نامه‌های فارسی یعنی فرهنگ معین است. آرامگاه وی در آستانهٔ اشرفیه قرار دارد.[۴] نیما یوشیج در وصیت‌نامه‌اش اختیار چاپ آثارش را به معین داد. علی اکبر دهخدا تکمیل لغت نامه دهخدا را به معین محول کرد.

 

زندگی‌نامه[ویرایش]

محمد معین در روز ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ در محلهٔ زرجوب رشت به دنیا آمد. پدرش شیخ ابوالقاسم از روحانیان شهر رشت بود.[۵] بر طبق صفحهٔ اول دستخطّی که وی دربارهٔ زندگی خود نوشته، تاریخ تولد وی ۱۷ رجب سال ۱۳۳۲ (قمری) برابر با ۲۱ خرداد سال ۱۲۹۳ است. در متن دانشنامهٔ دکترا، سال تولَد وی ۱۲۹۱ ذکر شده‌است؛ ولی در نوشتهٔ قاب‌شده‌ای که در خانهٔ وی و در اتاق کارش به دیوار آویخته‌است تاریخ تولد او دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ نوشته شده‌است.

او که اولین فرزند خانواده بود، در سن شش سالگی مادرش را بر اثر بیماری حصبه از دست داد و پنج روز بعد از فوت مادر، پدرش نیز به سبب همین بیماری درگذشت. بیماری حصبه در رشت شیوع یافته و در آن سال ۲۸هزار نفر را از بین برده بود.[۶] جد پدری او شیخ محمدتقی معین‌العلما که در سلک علمای روحانی بود، به تربیت وی همت گذاشت. محمد معین ترقیات علمی و معنوی خود را مدیون او می‌دانست. جد مادری او شیخ محمد سعیر نیز از علما و مدرسان علوم قدیمه بود.

او در سال ۱۳۰۴ دورهٔ شش-سالهٔ ابتدائی در دبستان اسلامی رشت را ظرف دو سال به پایان رساند. دورهٔ اول متوسطه را در «دبیرستان نمره ۱» رشت (که بعدها به نام دبیرستان شاهپور خوانده شد) به اتمام رساند و دورهٔ دوم متوسطه را در رشتهٔ ادبی در دبیرستان دارالفنون تهران به سرانجام رساند. در اوان تحصیل در دبیرستان، صرف و نحو عربی و بخشی از علوم قدیمه را نزد پدربزرگش و سید مهدی رشت‌آبادی فرا گرفت. در سال ۱۳۱۰ در دانشسرای عالی در رشتهٔ ادبیات و فلسفهٔ علوم تربیتی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۱۳ با نوشتن پایان‌نامه‌ای به زبان فرانسه در مورد شاعر فرانسوی «لوکونت دو لیل» در رشتهٔ ادبیات و فلسفه به اخذ مدرک کارشناسی نایل شد.

پس از طی دورهٔ شش-ماههٔ دانشکدهٔ افسری احتیاط، شش ماه اول سال ۱۳۱۴ را به خدمت افسری گذرانید و در مهر ماه آن سال به دبیری دبیرستان شاهپور اهواز منصوب شد. پس از سه ماه، ریاست دانشسرای شبانه‌روزی اهواز را یافت و در عین حال عضویت تحقیق اوقاف و ریاست پیشاهنگی و تربیت بدنی استان ششم به عهدهٔ وی بود. در همین ایام به وسیلهٔ مکاتبهٔ آموزشگاه روانشناسی بروکسل، که تحت نظر Elmer Knowles روانشناس اداره می‌شد، روانشناسی عملی و دیگر شعب آن از قبیل خط‌شناسی، قیافه‌شناسی و مغزشناسی را فراگرفت.

در سال ۱۳۱۸ به تهران منتقل گردید. در حین تصدی معاونت و سپس کفالت اداره دانشسراها در وزارت فرهنگ، برای دورهٔ دکترا در ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ثبت نام نمود. پس از چندی با حفظ سمت به دبیری دانشکدهٔ ادبیات منصوب گردید. در روز سه‌شنبه، ۱۷ شهریور سال ۱۳۲۱ از پایان‌نامهٔ دکترای خود با عنوان «مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی» دفاع کرد. پایان‌نامهٔ او با راهنمائی ابراهیم پورداوود با قید «بسیار خوب» پذیرفته شد و محمد معین به عنوان نخستین فارغ‌التحصیل دورهٔ دکترای ادبیات فارسی در ایران شناخته شد. از آن پس به سمت دانشیار و سپس به سمت استاد کرسی «تحقیق در متون ادبی» در دانشکده ادبیات برگزیده شد.[۷] در ۱۳۲۱ ازدواج کرد که نتیجه آن ۴ فرزند می‌باشد. از آغاز سال ۱۳۲۵ شمسی که چاپ لغت‌نامه دهخدا طبق قانون، در مجلس شورای ملی آغاز شد، معین به همکاری علی‌اکبر دهخدا برگزیده شد. در دی ماه ۱۳۳۴ با موافقت علی‌اکبر دهخدا، سازمان لغتنامه از منزل شخصی دهخدا به مجلس شورای ملی منتقل شد و طبق وصیت‌نامه دهخدا، معین به ریاست امور علمی آن سازمان منصوب گردید. در اسفند ۱۳۳۶ سازمان مذکور به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران انتقال یافت و طبق اساسنامه مصوب شورای دانشگاه، ریاست سازمان لغت‌نامه به عهده محمد معین گذاشته شد. وی این سمت را تا آخرین روزی که دچار سکته گردید به عهده داشت.

کما و درگذشت[ویرایش]

وقتی دکتر محمد معین، پس از چند سال بیهوشی درگذشت، از خیل عظیم دانشگاهیان و دانشجویانی که او را می‌ستودند، فقط عده معدودی که از شمار انگشتان دست کمتر بودند در مراسم تشییع پیکر او شرکت کردند.»
فرهنگ فرهی، روزنامه‌نگار پیش‌کسوت ایرانی.[۸]

«
»
 

محمد معین در ۹ آذر ۱۳۴۵ پس از بازگشت از ترکیه، در دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی، سکته کرد و پنج سال آخر زندگی‌اش را در حالت اغما گذراند.[۹]

وی را جهت معالجه بیشتر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۴۶ به کشور کانادا منتقل کردند؛ ولی چون بهبودی در وضعیت او مشاهده نشد، در ۱۵ آبان ۱۳۴۶ به ایران بازگردانده شد و در بیمارستان فیروزگر بستری شد. محمد معین در روز ۱۳ تیرماه ۱۳۵۰ در همان بیمارستان درگذشت.[۱۰]

در مراسم خاک‌سپاری محمد معین، عده‌ای بسیار معدود شرکت داشتند که با توجه به شخصیت ادبی شناخته‌شده جهانی او، رنجش بسیاری از فرهنگ‌دوستان آن زمان را برانگیخت. ابوالقاسم انجوی شیرازی در فردای روز تشییع جنازه، مقاله‌ای انتقادی با عنوان «تهران بمیر» در روزنامه اطلاعات انتشار داد و این تشییع جنازه را از سر گِلِه از فرهنگ‌دوستان با تشییع جنازه مهوش مقایسه کرد. [نیازمند منبع] هم‌چنین محمود عنایت در یکی از سرمقاله‌هایش نوشت: «تهران مرگ محمد معین را حس نکرد».[۸]

با این همه مهدخت معین فرزند اون پس از سال‌ها در گفتگویی با حامد داراب که روزنامه شرق آن را منتشر کرد؛ شرکت عده معدود در مراسم خاک‌سپاری پدرش را تکذیب نمود.[۱۱]

همسر محمد معین، مهین امیرجاهد نیز که طی چند سالی که وی در بستر بیماری بود، از وی پرستاری نمود در تاریخ ۸ آذرماه ۱۳۹۲ خورشیدی در آستانه اشرفیه درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد.[۱۲][۱۳]

آرامگاه معین[ویرایش]

 
مقبره محمد معین در آستانه اشرفیه

محمد معین را پس از تشییع پیکر از مسجد فخرالدوله به سمت زادگاهش شهر رشت و آرمیدن در آرامگاه خانوادگی معین در شهر آستانه اشرفیه به خاک سپردند.[۳][۴] وزارت فرهنگ و هنر، ساخت آرامگاه محمد معین را برعهده گرفت. در حیاط آرامگاه درختان چنار، صنوبر، یوکا، شمشاد و فواره آب و نیمکت و فضای سبز وجود دارد.[۱۴] آرامگاه او بنا به وصیت خودش، به احترام حرم جلال الدین اشرف و علاقه وی به علامه شیخ حسینی وحید در کنار حشمت رود در شهر آستانه اشرفیه قرار دارد و سالانه مورد بازدید علاقه‌مندان به زبان و ادب فارسی است.[۱۵]

رابطه زادگاه با آرامگاه[ویرایش]

مهدخت معین فرزند معین دربارهٔ سنخیت زادگاه با آرامگاه وی گفته‌است:

پدر بزرگ شان، معین العلما روحانی بودند. به جهت آسید جلال الدین اشرف به آستانه علاقه داشتند. در سال‌های طاعون بزرگ رشت که جمعیت زیادی تلف شده بودند معین العلما که سرپرستی معین و برادرش را به عهده داشتند حدود دو سالی به این شهر مهاجرت کردند و مقیم شدند. معین العلما دوست شفیقی در این شهر داشت که حتی پس از مراجعت به رشت مرتب به دیدار دوست شفیق و زیارت آستانه اشرفیه می‌آمدند و نوه‌های خودشان، محمد و علی معین را با خودشان می‌آوردند.

در مدت اقامت کوتاه دو ساله و رفت‌وآمدهای مکرر معین بهمراه جدش به آستانه اشرفیه و هم بازی شدن با بچه‌های محل در باغی که امروزه آرامگاه دکتر در آن قرار دارد موجبات تعلق خاطرش را به این شهر فراهم آورد.

در سال ۴۲ وقتی پدرم با برادرشان مهندس علی معین در آستانه قدم می‌زدند، پدرم محل فعلی آرامگاه را نشان می‌دهند و به برادرشان می‌گویند: اینجا، کنار حشمت رود محل بازی دوران کودکی ماست، خوب است که در اینجا آرامگاه خانوادگی بسازیم. بلافاصله عمویم اقدام می‌کنند، زارعان آن محل را راضی و باغ را خریداری می‌کنند و سه سال بعد یعنی سال ۴۵ آن حادثه – بیهوشی – برای پدرم اتفاق می‌افتد و سال ۵۰ که فوت می‌کنند، ایشان را به این محل منتقل می‌کنند و عموی من آن آرامگاه را به صورت اولیه می‌سازند .

[۱۶]

خانه‌ها[ویرایش]

 
خانه موزهٔ استاد معین و امیرجاهد

رشت[ویرایش]

انتهای بن‌بست معین‌العلما در محله زرجوب خانه محل تولد و کودکی و نوجوانی محمد معین به شکل مخروبه‌ای است که در آن را با زنجیر بسته‌اند. در دهه ۱۳۸۰ این خانه را تبدیل به یک مدرسه غیرانتفاعی کردند. یک سال بعد مدرسه تعطیل و خانه تاریخی محمد معین با وجود باقی ماندن بسیاری از بخش‌های این خانه با قدمت بیش از یک قرن با بی‌تفاوتی مسولین استان گیلان در وضعیت اسفباری رها شده‌است.[۱۷][۱۸]

تهران[ویرایش]

سال ۱۳۸۰ خانه استاد معین در تهران به همراه خانه امیرجاهد، به منظور تأسیس موزه در اختیار شهرداری منطقه ۱۴ تهران قرار گرفت و حالا منزل شخصی معین، به‌عنوان مرکز فرهنگی استاد معین کاربری جدید یافته‌است.[۱۹][۲۰]

مسافرت‌ها[ویرایش]

در تابستان سال ۱۳۳۳ به دعوت دانشگاه هاروارد به آمریکا رفت و از موسسات فرهنگی و فنی و هنری شرق آمریکا دیدار کرد. پس از آن در کتابخانه‌ها و موزه‌های لندن و پاریس نیز مطالعاتی به عمل آورد.

در تابستان ۱۳۳۶ جزو هیئت اعزامی دولت و دانشگاه تهران به کنگره خاورشناسی در مونیخ به اروپا رفت و مدتی در سوئیس و آلمان به پژوهش پرداخت. در کنگرهٔ مزبور به عضویت «کمیتهٔ مجموعهٔ کتیبه‌های ایرانی» (به انگلیسیCorpus Inscription Iranicarum) و عضویت کمیتهٔ تألیف «فرهنگ پهلوی» منصوب گردید و سخنرانی تحت عنوان «هورقلیا» به زبان فرانسه ایراد نمود که خلاصهٔ آن در مجموعهٔ سخنرانی‌های کنگرهٔ مزبور درج گردید. در همین کنگره دوره برهان قاطع که به تصحیح و تفسیر او رسیده بود، از طرف والتر هنینگ و امیل بنونیست و محمدباقر (از پاکستان) مورد تقدیر قرار گرفت.

در آذر ماه ۱۳۳۶ به دعوت دانشگاه‌ها و فرهنگستانهای مسکو و لنینگراد و باکو، برای بازدید از موسسات علمی و سخنرانی در زمینهٔ فرهنگ و ادب ایران و رفع بعض اشکالات متون ادبی و دستور زبان فارسی به اتحاد جماهیر شوروی سفر کرد.

در ژانویهٔ همان سال در «موتمر اسلامی» (به انگلیسیIslamic colloquium)که در لاهور شرکت کرد و در باب «صلح در نظر جلال الدین مولوی» به انگلیسی سخنرانی کرد که در مجموعهٔ موتمر به چاپ رسید.

در فروردین ۱۳۳۷ از طرف «مرکز ملی پژوهش‌های علمی» فرانسه (CNRS) برای بازدید از موسسات علمی فرانسه و ایراد سخنرانی‌ها در دانشگاه پاریس دعوت شد و تا آخر تابستان آن سال در فرانسه بود. در این مدت یک سلسله سخنرانی در مدرسه پژوهش‌های عالی در زمینه تصوّف ایرانی و تفاوت آن با شیخیه ایراد نمود که گزارش آن در سالنامه ۵۹–۱۹۵۸ مدرسهٔ مزبور مندرج است. علاوه بر این سخنرانی دربارهٔ جلال‌الدین محمد بلخی در دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه سوربن ایراد نمود. در همین ایام به عضویت انجمن خاورشناسان Société Asiatique در پاریس و انجمن فلسفی ارنست رنان پاریس درآمد. نیز چندی در کتابخانه‌ها و موزه‌های بلژیک و هلند به مطالعه پرداخت. در سال ۱۳۴۲ (برابر با ۶۴–۱۹۶۳ میلادی) طبق دعوت دانشگاه پرینستون آمریکا به آن کشور رفت. آذرماه ۱۳۴۵ برای شرکت در کنفرانس فرهنگ منطقه‌ای، به مدت یک هفته به ترکیه عزیمت نمود.

امتیازات فرهنگی[ویرایش]

Dr mohamad Moin (scan).jpg
 
  • معین در سالهای ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۳ عضو شورای عالی فرهنگ بود.
  • در کنگره‌های هزاره ابن سینا، هفتصدمین سال خواجه نصیرالدین طوسی، آزادی فرهنگ که در تهران برگزار شد، عضویت داشت و در آن‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت.
  • از سال۱۳۲۴ با پروفسور هانری کربن (خاورشناس فرانسوی) در تصحیح و نقد متون فلسفی و عرفانی فارسی و عربی همکاری داشت. در نتیجه این همکاری، یک سلسله کتب فارسی و عربی از طرف انیستیتوی ایران و فرانسه چاپ و منتشر شده‌است.
  • در سال ۱۳۳۳ برای کتاب جامع الحکمتین ناصر خسرو که نخستین بار توسط هانری کربن و معین تصحیح و چاپ شده بود، از طرف فرهنگستان کتیبه‌شناسی و زبان‌های باستانی فرانسه Académie des Inscriptions et Belles-Lettres، به دریافت جایزه نایل شد.
  • در تابستان ۱۳۳۷ بنا به تصویب هیئت وزیران ایران، به عنوان عضو فرهنگستان ایران انتخاب شد. این عضویت مجدداً در پاییز ۱۳۴۰ نیز از طرف هیئت وزیران تمدید شد.
  • در مهرماه ۱۳۳۷ به عنوان «استاد ممتحن خارجی» دانشگاه پنجاب (پاکستان) برای مطالعه و اظهار نظر در رساله‌های دکترا آن دانشگاه برگزیده شد.
  • در آذرماه ۱۳۳۸ از نیما یوشیج، پیشوای شعر نو در ایران وصیت‌نامه‌ای بدست آمد که در آن دکتر معین را بدون اینکه دیده باشد، به عنوان وصی تعیین کرده بود تا اشعار وی را بررسی کند و قسمت لازم را انتشار دهد و انتخاب و طبع اشعار نیز تحت نظر وی باشد.[۲۱]
  • از تاریخ ۹ تا ۱۵ شهریور ۱۳۴۵ ریاست کمیسیون ادبیات را در کنگرهٔ جهانی ایران‌شناسان عهده‌دار بود.

تصنیفات و تألیفات[ویرایش]

تألیف[ویرایش]

۱. فرهنگ فارسی معروف به فرهنگ معین؛ دوره کامل فرهنگ فارسی، شامل لغات فارسی، لغات و ترکیبات عربی متداول در فارسی، لغات اروپایی که به تدریج در فارسی وارد شده و اعلام اشخاص، اعلام جغرافیایی، در هفت هزار و نهصد صفحه و در شش مجلد، تهران: انتشارات امیر کبیر

۲. جلد اول حافظ شیرین سخن.، تهران، ۱۳۱۹

۳. یک قطعه شعر در پارسی باستان، تهران، ۱۳۲۲

۴. یوشت فریان و مرزبان نامه، تهران، ۱۳۲۲

۵. «علامه محمد قزوینی» در سالنامه پارس و نیز مجله فرهنگستان چاپ شد.، تهران، ۱۳۲۴

۶. «شاهان کیانی و هخامنشی در آثار الباقیه»، تهران، ۱۳۲۴

۷. ارداویرافنامه، تهران، ۱۳۲۵

۸. «روزشماری در ایران باستان و آثار آن در ادبیات پارسی»، تهران، ۱۳۲۵

۹. پورداوود، تهران، ۱۳۲۵

۱۰. «مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی»، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۲۶

۱۱. شماره هفت و هفت پیکر نظامی، تهران: انتشارات مجله پشوتن، ۱۳۲۷

۱۲. حکمت اشراق و فرهنگ ایران، تهران، ۱۳۲۹

۱۳. «مفرد و جمع»، تهران، ۱۳۴۰

۱۴. اسم مصدر- حاصل مصدر، تهران: امیر کبیر، ۱۳۳۱

۱۵. امیر خسرو دهلوی، تهران: مجله مهر، ۱۳۳۱

۱۶. «برگزیده نثر فارسی» شماره اول (دوره‌های سامانیان، آل بویه)، تهران، ۱۳۳۲

۱۷. آیینه سکندر، تهران: مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، ۱۳۳۲

۱۸. هورقلیا، تهران: مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تهران

۱۹. لغات فارسی ابن سینا، تهران: مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، ۱۳۳۳

۲۰. «برگزیده شعر فارسی»، شماره اول (دوره‌های طاهریان، صفاریان، سامانیان و آل بویه)، تهران: مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، ۱۳۳۱

۲۱. «نصرالدین طوسی: زبان ادبیات پارسی»، تهران: مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، ۱۳۲۵

۲۲. «ستاره ناهید یا داستان خرداد و امرداد (نثر و نظم)»، تهران، ۱۳۱۶

تصحیح کتب[ویرایش]

۱. علم برین (۱۳۳۱)، دانشنامه علائی تألیف ابن‌سینا، تهران: انجمن آثار ملی

۲. چهار مقاله تألیف نظامی عروضی سمرقندی، با شرح لغات و توضیح عبارات مشکل و نسخه بدلها.، تهران: دانشگاه تهران، ۱۳۳۱

۳. «مجموعه اشعار دهخدا» با مقرمه مشروح در ترجمه احوال و آثار وی.، تهران، ۱۳۳۴

۴. ناصر خسرو (۱۳۳۲)، جامع الحکمتین، تهران: انیستیتوی ایران و فرانسه

۵. شرح قصیده ابوالهیثم، تهران: انیستیتوی ایران و فرانسه، ۱۳۳۴

۶. محمد حسین بن خلف تبریزی (۱۳۳۰ تا ۱۳۳۵)، برهان قاطع، تهران تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)

۷. سدید الدین محمد عوفی (۱۳۳۵)، جوامع الحکایات، تهران: دانشگاه تهران

۸. روزبهان بقلی شیرازی (۱۳۳۷ شمسی)، عبهر العاشقین، تهران: انیستیتو ایران و فرانسه تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)

ترجمه‌ها[ویرایش]

۱. علی الجارم و مصطفی امین (۱۳۱۶)، روانشناسی تربیتی ترجمه از «علم النّفس و آثارُه فی التّربیةِ و التّعلیم»، اهواز: انتشارات ادارهٔ فرهنگ خوزستان

۲. و.ب. هنینگ (W.B.Hening) (۱۳۲۹)، کتیبه‌های پهلوی، تهران: مجلهٔ یغما

۳. «خسرو کواتان و ریدک وی» ترجمه از پهلوی، تهران: مجلهٔ آموزش و پرورش، ۱۳۲۳

۴. ر. گیرشمن (۱۳۳۶)، ایران، تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب، شابک [[ویژه:منابع کتاب/978 -964-445-032-7|۹۷۸ -۹۶۴-۴۴۵-۰۳۲-۷]] مقدار |شابک= را بررسی کنید: length (کمک) کاراکتر line feed character در |شابک= در موقعیت 4 (کمک)

مقالات[ویرایش]

مقالات وی در موضوعات ادب، تاریخ ادیان، ایران دوره قبل از اسلام و عهد اسلامی، تاریخ ادبیات، آثار باستانی، علوم تربیتی و…؛ در مجله‌های: ایران، مهر، سخن، آموزش و پرورش، یغما، یادگار، دانش (تهران)، اطلاعات ماهانه، اطلاعات هفتگی، فرهنگ (مشهد)، ایران لیگ (بمبئی)، روزگار نو (لندن)، اشتار (پایس)، آهنگ (دهلی)، آریانا (کابل) و نیز در سالنامه‌های پاریس، ایران، جاوید، کارون (تهران) و یادنامه بیروتی (کلکته) به طبع رسیده و تعداد آن‌ها بالغ بر۲۰۴ است.

آثار منتشرنشده[ویرایش]

  1. فرهنگ بزرگ فارسی شامل کلیه لغات متداول در فارسی، تاریخ استعمال کلمه در زبان فارسی، معانی حقیقی و مجازی، شواهد معانی.
  2. فرهنگ دستور زبان فارسی شامل مباحث دستوری.
  3. جلد دوم حافظ شیرین سخن.

نشان‌ها و افتخارات[ویرایش]

  • نشان درجه سوم علمی در سال ۱۳۱۶.
  • نشان درجه دوم علمی در سال ۱۳۲۱
  • نشان درجه دوم سپاس در سال ۱۳۲۷.
  • جایزهٔ Tamhour از طرف Académie des Inscriptions در سال ۱۳۲۱.

همچنین در سال ۱۳۴۰ از طرف دولت فرانسه نشان عالی «هنر و ادب» به ایشان اهدا شد.

تعداد بازدید از این مطلب: 30
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 8 ارديبهشت 1399
نظرات

سیمین دانشور (زاده ۸ اردیبهشت ۱۳۰۰ در شیراز[۱] – درگذشته ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ در تهراننویسنده و مترجم ایرانی بود.[۲] وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت.[۳][۴] مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان ترجمه شده‌است.[۵] سووشون از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران به‌شمار می‌رود.[۶] دانشور، همراهِ همسرش جلال آل احمد، عضو کانون نویسندگان ایران بود.[۷]

دانشور در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شیراز زاده شد. او فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت (مدیر هنرستان دخترانه و نقاش) بود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه انگلیسی مهرآیین انجام داد و در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد. سپس برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات فارسی به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رفت.

دانشور، پس از مرگ پدرش در ۱۳۲۰ خورشیدی، آغاز به مقاله‌نویسی برای رادیو تهران و روزنامه ایران کرد. او از نام مستعار شیرازی بی‌نام استفاده می‌کرد.

در ۱۳۲۷ مجموعه داستان کوتاه آتش خاموش را منتشر کرد[۱] که نخستین مجموعه داستانی است که به قلم زنی ایرانی چاپ شده‌است. تشویق‌کننده دانشور در داستان‌نویسی فاطمه سیاح، استاد راهنمای وی، و صادق هدایت بودند. او در همین سال، در حالی که در اتوبوس از تهران راهی شیراز بود با جلال آل‌احمد نویسنده و روشنفکر ایرانی آشنا شد[۸] و دو سال بعد با او ازدواج کرد.[۹]

آشنایی با جلال آل احمد[ویرایش]

آشنایی سیمین دانشور و جلال آل احمد از زبان خواهر سیمین دانشور (ویکتوریا دانشور):

ما عید رفته بودیم اصفهان و در اتوبوسی که می‌خواستیم به تهران برگردیم، آقایی صندلی کنارش را به خانم سیمین تعارف کرد. آن دو کنار هم نشستند. بعد آمدیم خانه. صبح دیدم خانم سیمین دارند آماده می‌شوند که بروند بیرون. من هم می‌خواستم بروم خرید. وقتی در را باز کردم، دیدم آقای آل احمد مقابل در ایستاده‌است. نگو این‌ها روز قبل قرار مدارشان را گذاشته‌اند. روز نهم آشنایی‌شان هم قرار عقد گذاشتند. بعد همه را دعوت کردیم و در مراسمشان فامیل و همهٔ نویسندگان بودند. صادق هدایت هم بود. بعد آن‌ها خانه‌ای اجاره کردند و رفتند سر زندگی‌شان.[۱۰]

در ۱۳۲۸ با مدرک دکتری ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. عنوان رسالهٔ وی «علم‌الجمال و جمال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم» بود (با راهنمایی سیاح و بدیع‌الزمان فروزانفر).

دانشور در شهریور ۱۳۳۱ با دریافت بورس تحصیلی از مؤسسه فولبرایت به دانشگاه استنفورد آمریکا رفت و در آنجا یک سال در رشتهٔ زیبایی‌شناسی تحصیل کرد. وی در این دانشگاه نزد والاس استنگر داستان‌نویسی و نزد فیل پریک نمایش‌نامه‌نویسی آموخت.[۳] در این مدت دو داستان کوتاه که دانشور به زبان انگلیسی نوشته بود در ایالات متحده چاپ شد.

پس از برگشتن به ایران، دانشور در هنرستان هنرهای زیبا به تدریس پرداخت؛ تا این که در سال ۱۳۳۸ استاد دانشگاه تهران در رشتهٔ باستان‌شناسی و تاریخ هنر شد. اندکی پیش از مرگ آل‌احمد در ۱۳۴۸، رمان سَووشون را منتشر کرد، که از جملهٔ پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر است. در ۱۳۵۸ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. وی نخستین زن ایرانی است که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که به ۱۷ زبان ترجمه شده و دربارهٔ رخدادهای زمان رضاشاه است. این بانوی پیشکسوت داستان‌نویس پس از یک دوره بیماری، در سال ۸۶ کار نوشتن را دوباره از سر گرفت و داستانی با نام برو به شاه بگو نگاشت دربارهٔ حضرت علی و مظلومیت‌های ایشان است.[۱۱] از سیمین دانشور همواره به عنوان یک جریان پیشرو و خالق آثار کم‌نظیر در ادبیات داستانی ایران نام می‌برند.

درگذشت[ویرایش]

۳۰ تیر ۱۳۸۶ خورشیدی دانشور به علت مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان پارس تهران بستری شد، نیز شایع شد که وی درگذشته‌است اما این خبر تکذیب شد،[۱۲] او در ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ با تشخیص تیم پزشکی از بیمارستان پارس مرخص شد.[۱۳] سیمین دانشور پس از یک دوره بیماری آنفلوآنزا،[۱۴] عصر روز ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ برابر با ۸ مارس ۲۰۱۲ در ۹۰ سالگی در خانه‌اش در تهران درگذشت.[۱۵] خبرگزاری مهر آدرس محل دفن او را قطعه ۸۸ (هنرمندان)، ردیف ۱۵۰، شماره ۳۱ ذکر کرده‌است.[۱۶]

کتاب‌ها[ویرایش]

مجموعه داستان[ویرایش]

رمان‌ها[ویرایش]

ترجمه‌ها[ویرایش]

آثار غیرداستانی[ویرایش]

  • غروب جلال، انتشارات رواق، ۱۳۶۰
  • شاهکارهای فرش ایران
  • راهنمای صنایع ایران
  • ذن بودیسم
  • مبانی استتیک

در بارهٔ او[ویرایش]

فیلم سیمین ساکن جزیره سرگردانی دربارهٔ زندگی و آثار سیمین دانشور توسط حسن صلح‌جو برای بی‌بی‌سی فارسی ساخته شده‌است.[۱۷]

واپسین رمان دانشور[ویرایش]

مجله ادبی ـ هنری نافه در شماره آبان ۱۳۸۹ خود در گزارشی که علیرضا غلامی با عنوان «در جستجوی کوه سرگردان» نوشته بود برای نخستین بار خبر داد که رمان کوه سرگردان سیمین دانشور مفقود شده‌است.[۱۸]

در این گزارش گفته شد که سیمین دانشور نگارش این رمان را قبل از تیر ۱۳۸۶ یعنی قبل از بیماری تمام کرده‌است. اما بعد از بهبود نسبی دانشور در پاییز همان سال، ناشر پی می‌برد که رمان کوه سرگردان ناپدید شده‌است. انتشارات خوارزمی دو سال تلاش کرده بود خبر مفقود شدن این رمان در رسانه‌ها درز نکند.

مجله ادبی ـ هنری نافه در گزارش خود گفته‌است این رمان می‌توانست قبل از مرگ علیرضا حیدری، مدیر انتشارات خوارزمی منتشر شود. اما موضوع رمان و حساسیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به آن و همچنین محافظه‌کاری مدیران انتشارات خوارزمی از علل تأخیر در انتشار آن بوده‌است.

خانه[ویرایش]

خانه سیمین دانشور و همسرش جلال آل احمد در بن‌بست ارض، کوچه رهبری در محله دزاشیب شمیران قرار دارد؛ خانه‌ای که جلال آن را در زمانی که سیمین دانشور برای تحصیل در آمریکا بود به دست خود ساخت. این خانه سال‌ها محل گرد آمدن نویسندگان بسیاری بود و تا زمان مرگ جلال، محل زندگی جلال و سیمین بود. بعد از مرگ جلال هم سیمین دانشور به تنهایی در آن زندگی می‌کرد. این خانه بزرگ و زیبا با حیاط پر از درختان سرسبز و حوض آبی‌اش، با دیوارهای پر از عکس و نقاشی از جلال و سیمین بعد از مرگ سیمین دانشور، محل زندگی ویکتوریا دانشور (خواهر سیمین دانشور) و همسرش پرویز فرجام بوده‌است.

در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ این خانه از سوی شهرداری تهران خریداری شد و قرار شد این خانه به «خانه ادبیات» تبدیل شود.[۱۹] ولی آن طور که از خبرها و به‌طور خاص از مصاحبه خواهرزاده جلال آل احمد با خبرگزاری مهر در هشتم تیرماه ۱۳۹۵ بر می‌آید، نه تنها این پروژه هنوز بعد از دو سال اجرا نشده، بلکه احتمال تخریب و تغییر کاربری بخشی از این خانه هم وجود دارد.[۲۰]

جنجال[ویرایش]

فروش خانهٔ سیمین دانشور و جلال آل احمد و تبدیل آن به خانهٔ ادبیات، موضوعی است مورد مناقشه میان شهرداری و وارثان سیمین و جلال. روزنامهٔ اعتماد ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ در واپسین رویهٔ خود گزارشی در این باره چاپ کرده‌است. در این گزارش، از قول معاون شهرداری نوشته شده که، خانهٔ سیمین و جلال خریده شده‌است اما در سوی دیگر، علی خلاقی، همسر خواهرزاده و دخترخواندهٔ سیمین دانشور گفته‌است: «این خانه تا زمانی که حکم دادگاه مشخص نشده، نمی‌تواند به فروش برود و معامله از اساس باطل است چون شهرداری تحقیقی نکرده که بداند این خانه مالک دیگری دارد یا نه.» علی خلاقی در گفتگویی که در «اعتماد» چاپ شده، به وصیت‌نامه سیمین دانشور اشاره کرده که برپایهٔ آن، لیلی ریاحی (دخترخواندهٔ سیمین دانشور) وارث ثلث اموال روانشاد دانشور و مسوول انتشار کتاب‌هایش دانسته‌است.[۲۱]

تعداد بازدید از این مطلب: 21
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : یک شنبه 7 ارديبهشت 1399
نظرات

ستارۀ من؛ چهل قصه از زندگی امام رضا علیه‌السلام

تعداد بازدید از این مطلب: 79
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : یک شنبه 7 ارديبهشت 1399
نظرات

مژدۀ گل؛ داستان‌هایی از زندگی امام هادی علیه‌السلام

تعداد بازدید از این مطلب: 50
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : یک شنبه 7 ارديبهشت 1399
نظرات

۱۰ قصه از زندگی امام هادی علیه‌السلام

تعداد بازدید از این مطلب: 74
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : جمعه 5 ارديبهشت 1399
نظرات

 

 
اعمال شب و روز اول ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شنبه 6 اردیبشهت مصادف با اولین روز از ماه رمضان المبارک؛ ماه مهمانی پروردگار عالم است، ماهی که طبق فرمایش پیغمبر اکرم(ص) در اولین شب آن، درهاى آسمان به‌روی بندگان گشوده مى‏‌شود و تا آخرین شب این ماه بسته نخواهد شد، ماهی که اگر بنده خدا مى‏‌دانست در ماه رمضان چیست، دوست مى‌‏داشت تمام سال، رمضان باشد، اینها تنها گوشه‌ای از سخنان گهربار اهل‌بیت(ع) درباره مقام و منزلت این ماه مبارک است.

برای شب و روز اول این ماه باعظمت، اعمال زیادی در کتاب مفاتیح‌الجنان ذکر شده که در ادامه جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر شما مخاطبان محترم به‌تفکیک منتشر شده است:

شب اول:

اوّل

استهلال [یعنی جست‌وجوی هلال ماه] و بعضی استهلال این ماه را واجب دانسته‌اند.

دوم

چون رؤیت هلال کرد، به هلال اشاره نکند، بلکه رو به قبله کرده و دست‌ها را به آسمان بردارد و هلال را خطاب کرده و بگوید:

رَبِّى وَرَبُّکَ اللّٰهُ رَبُّ الْعالَمِینَ. اللّٰهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالْأَمْنِ وَالْإِیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالْإِسْلامِ وَالْمُسارَعَةِ إِلىٰ مَا تُحِبُّ وَتَرْضىٰ. اللّٰهُمَّ بارِکْ لَنا فِى شَهْرِنا هٰذَا، وَارْزُقْنا خَیْرَهُ وَعَوْنَهُ، وَاصْرِفْ عَنَّا ضُرَّهُ وَشَرَّهُ وَبَلاءَهُ وَفِتْنَتَهُ.

ای ماه، پروردگار من و تو، خدا پروردگار جهانیان است. خدایا، ماه را بر ما نو کن به ایمنی و ایمان و تندرستی و اسلام و شتافتن به‌سوی آنچه دوست داری و خشنود می‌شوی. خدایا، در این ماه به ما برکت بخش و خیر و کمکش را روزی ما فرما و زیان و گزند و بلا و فتنه‌اش را از ما بگردان.

و روایت شده: زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هلال ماه رمضان را رؤیت می‌کرد، روی شریفش را به جانب قبله می‌گرداند و می‌گفت:

اللّٰهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالْأَمْنِ وَالْإِیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالْإِسْلامِ وَالْعافِیَةِ الْمُجَلَّلَةِ وَدِفاعِ الْأَسْقامِ وَالْعَوْنِ عَلَى الصَّلاةِ وَالصِّیامِ وَالْقِیامِ وَتِلاوَةِ الْقُرْآنِ. اللّٰهُمَّ سَلِّمْنا لِشَهْرِ رَمَضانَ، وَتَسَلَّمْهُ مِنّا، وَسَلِّمْنا فِیهِ حَتَّىٰ یَنْقَضِىَ عَنَّا شَهْرُ رَمَضانَ وَقَدْ عَفَوْتَ عَنَّا وَغَفَرْتَ لَنا وَرَحِمْتَنا.

خدایا، این ماه را بر ما نو کن به ایمنی و ایمان و سلامت و اسلام و عافیت بزرگ و دفاع در برابر بیماری‌ها و یاری بر نماز و روزه و شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن. خدایا، ما را برای ماه رمضان سالم گردان و ماه رمضان را از ما سالم دریافت کن و ما را در آن تا از ما بگذرد به‌سلامت دار درحالی‌که از گناهان ما درگذشته و ما را مورد آمرزش و رحمت خویش قرار داده باشی.

و از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده: چون رؤیت هلال کردی بگو:

اللّٰهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضانَ وَقَدِ افْتَرضْتَ عَلَیْنا صِیامَهُ، وَأَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ. اللّٰهُمَّ أَعِنَّا عَلَىٰ صِیامِهِ، وَتَقَبَّلْهُ مِنّا، وَسَلِّمْنا فِیهِ، وَسَلِّمْنا مِنْهُ، وَسَلِّمْهُ لَنا فِى یُسْرٍ مِنْکَ وَعافِیَةٍ، إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ، یَا رَحْمٰنُ یَا رَحِیمُ.

خدایا، ماه رمضان آمد و تو روزه آن را بر ما واجب کرده‌ای و قرآن را در آن برای هدایت و دلایلی روشن از هدایت وسیله تشخیص حق از باطل نازل کرده‌ای. خدایا، ما را بر روزه‌اش یاری کن و آن را از ما بپذیر و ما را در آن و از آن سالم بدار و آن را برای ما سالم گردان، در آسانی و عافیت از جانب خویش، همانا تو بر هر چیز توانایی، ای بخشنده، ای مهربان.

سوم

«دعای چهل‌وسوم صحیفه کامله سجادیه» را در هنگام رؤیت هلال بخواند.
سیدبن طاووس روایت کرده: روزی حضرت سجّاد (علیه السلام) در راهی می‌گذشت که به هلال ماه رمضان نظر کرد، پس ایستاد و گفت:

أَیُّهَا الْخَلْقُ الْمُطِیعُ، الدَّائِبُ السَّرِیعُ، الْمُتَرَدِّدُ فِى مَنازِلِ التَّقْدِیرِ، الْمُتَصَرِّفُ فِى فَلَکِ التَّدْبِیرِ، آمَنْتُ بِمَنْ نَوَّرَ بِکَ الظُّلَمَ، وَأَوْضَحَ بِکَ الْبُهَمَ، وَجَعَلَکَ آیَةً مِنْ آیاتِ مُلْکِهِ، وَعَلامَةً مِنْ عَلاماتِ سُلْطانِهِ، فَحَدَّ بِکَ الزَّمانَ، وَامْتَهَنَکَ بِالْکَمالِ وَالنُّقْصانِ، وَالطُّلُوعِ وَالْأُفُولِ وَالْإِنارَةِ وَالْکُسُوفِ فِى کُلِّ ذٰلِکَ أَنْتَ لَهُ مُطِیعٌ، وَ إِلىٰ إِرادَتِهِ سَرِیعٌ، سُبْحانَهُ مَا أَعْجَبَ مَا دَبَّرَ مِنْ أَمْرِکَ! وَأَلْطَفَ مَا صَنَعَ فِى شَأْنِکَ! جَعَلَکَ مِفْتاحَ شَهْرٍ حادِثٍ لِأَمْرٍ حادِثٍ

ای آفریده‌ فرمان‌بردار، رونده کوشا و شتابان، رفت‌وآمدکننده در منزلگاه‌های معین، ای متصرف در چرخ گردان تدبیر، ایمان آوردم به آن کس که با تو تاریکی‌ها را روشن کرد و آنچه را به‌سختی می‌توان یافت آشکار ساخت و تو را نشانه‌ای از نشانه‌های چیرگی و علامتی از علائم قدرت خود قرار داد، پس زمان را به تو محدود کرد و گاهی تو را به نقص و گاهی به کمال وقتی به طلوع و زمانی به غروب و حالتی پرنور و حالتی گرفته، مسخّر خویش کرد، تو در تمام این حالات مسخّر اویی و به‌سوی اراده‌اش شتابانی، منزّه است او، چه عجیب است تدبیری که در حق تو به‌کار برده و چه دقیق است آنچه درباره تو انجام داده، تو را کلید ماهی نو برای کارهایی نو ساخته،

فَأَسْأَلُ اللّٰهَ رَبِّى وَرَبَّکَ، وَخالِقِى وَخالِقَکَ، وَمُقَدِّرِى وَمُقَدِّرَکَ، وَمُصَوِّرِى وَمُصَوِّرَکَ؛ أَنْ یُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ یَجْعَلَکَ هِلالَ بَرَکَةٍ لَاتَمْحَقُهَا الْأَیَّامُ، وَطَهارَةٍ لَاتُدَنِّسُهَا الْآثامُ، هِلالَ أَمْنٍ مِنَ الْآفاتِ، وَسَلامَةٍ مِنَ السَّیِّئاتِ، هِلالَ سَعْدٍ لَانَحْسَ فِیهِ، وَیُمْنٍ لَانَکَدَ مَعَهُ ، وَیُسْرٍ لَایُمازِجُهُ عُسْرٌ، وَخیْرٍ لَایَشُوبُهُ شَرٌّ، هِلالَ أَمْنٍ وَإِیمانٍ، وَ نِعْمَةٍ وَ إِحْسانٍ، وَسَلامَةٍ وَ إِسْلامٍ

پس از پروردگار که پروردگار من‌وتوست و آفریننده من‌وتوست و مهار مقدّرات من و تو در کف قدرت اوست و صورتگر من‌وتوست می‌خواهم؛ که بر محمّد و خاندانش درود فرستد و تو را ماه برکتی قرار دهد که گذشت روزگاران آن را از بین نبرد و ماه پاکی که گناهان آن را آلوده نگرداند، هلال ایمنی از آفات و سلامتی از زشتی‌ها، هلال خوش‌طالعی برکنار از بدیمنی و مبارکی بدون گرفتاری و آسایش بدون دشواری، و خیر بدون شرّ، هلال ایمنی و امان و نعمت و احسان و سلامت و اسلام

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْنا مِنْ أَرْضىٰ مَنْ طَلَعَ عَلَیْهِ؛ وَأَزْکىٰ مَنْ نَظَرَ إِلَیْهِ ، وَأَسْعَدَ مَنْ تَعَبَّدَ لَکَ فِیهِ، وَوَفِّقْنَا اللّٰهُمَّ فِیهِ لِلطَّاعَةِ وَالتَّوْبَةِ، وَاعْصِمْنا فِیهِ مِنَ الْآثامِ وَالْحَوْبَةِ ، وَأَوْزِعْنا فِیهِ شُکْرَ النِّعْمَةِ، وَأَلْبِسْنا فِیهِ جُنَنَ الْعافِیَةِ، وَأَتْمِمْ عَلَیْنا بِاسْتِکْمالِ طاعَتِکَ فِیهِ الْمِنَّةَ، إِنَّکَ أَنْتَ الْمَنّانُ الْحَمِیدُ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّیِّبِینَ، وَاجْعَلْ لَنا فِیهِ عَوْناً مِنْکَ عَلَىٰ مَا نَدَبْتَنا إِلَیْهِ مِنْ مُفْتَرَضِ طاعَتِکَ وَتَقَبَّلْها إِنَّکَ الْأَکْرَمُ مِنْ کُلِّ کَرِیمٍ، وَالْأَرْحَمُ مِنْ کُلِّ رَحِیمٍ، آمِینَ آمِینَ رَبَّ الْعالَمِینَ.

خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از پسندیده‌ترین کسانی قرار ده که این ماه بر آنان طلوع کرده؛ و پاکیزه‌ترین کسانی که به آنها نظر کرده و خوشبخت‌ترین کسانی که در آن به بندگی تو گردن نهاده‌اند و ما را در این ماه توفیق توبه عنایت کن و از گناه حفظ فرما و از انجام نافرمانی‌ات بازدار و ادای شکر نعمتت را به ما ارزانی کن و لباس‌های عافیت را بر ما بپوشان و به‌سبب انجام طاعت کامل، نعمتت را در این ماه بر ما تمام کن، زیرا که تو بس بخشنده و ستوده‌ای و درود خدا بر محمّد و خاندان پاکش و برای ما از جانب خود در این ماه مددی برسان، بر انجام آنچه ما را به آن خوانده‌ای از طاعت واجبت و آن را بپذیر، همانا تو کریم‌تر از هر کریمی و مهربان‌تر از هر مهربانی، آمین آمین ای پروردگار جهانیان.

چهارم

غسل شب اول ماه را انجام دهد. روایت شده: هرکه در شب اول ماه رمضان غسل کند تا ماه رمضان آینده بدنش دچار خارش نشود.

پنجم

اگر بتواند در نهر جاری غسل کند و سی کف آب بر سر بریزد که تا ماه رمضان آینده با طهارت معنوی باشد.

ششم

مزار امام حسین (علیه السلام) را زیارت کند تا گناهانش ریخته و ثواب حاجیان و اهل‌عمره آن سال را دریابد.

هفتم

از این شب خواندن «هزار رکعت نماز این ماه» را که در پایان بخش دوم ذکر شد شروع کند. (رجوع به کتاب مفاتیح الجنان)

هشتم

در این شب دو رکعت نماز به‌جا آورد، در هر رکعت سوره حمد و سوره انعام را بخواند و از خدا درخواست کند که او را کفایت و از آنچه از دردها می‌ترسد حفظ کند.

نهم

دعای «اللّٰهُمَّ إِنَّ هٰذَا الشَّهْرَ الْمُبارَکَ» را که در اعمال «شب آخر ماه شعبان» گذشت بخواند.

دهم

پس از نماز مغرب دست‌ها را بلند کند و این دعا را که از امام جواد (علیه السلام) وارد شده و در کتاب «اقبال» ذکر شده بخواند:

اللّٰهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَهُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ، یَا مَنْ یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِى الصُّدُورُ وَتُجِنُّ الضَّمِیرُ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ. اللّٰهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ نَوىٰ فَعَمِلَ، وَلَاتَجْعَلْنا مِمَّنْ شَقِىَ فَکَسِلَ، وَلَا مِمَّنْ هُوَ عَلَىٰ غَیْرِ عَمَلٍ یَتَّکِلُ

خدایا، ای آن‌که مالک تدبیر است و او بر هر چیز تواناست، ای آن‌که می‌داند خیانت دیده‌ها را و آنچه را سینه‌ها پنهان می‌کنند و نهاد نهان می‌سازد و او لطیف و آگاه است. خدایا، ما را از کسانی قرار ده که تصمیم گرفتند آنگاه انجام دادند و از کسانی قرار مده که تیره‌بخت شدند و در نهایت تنبلی کردند و از آنانی قرار مده که بر غیر عمل صالح تکیه کردند.

اللّٰهُمَّ صَحِّحْ أَبْدانَنا مِنَ الْعِلَلِ، وَأَعِنّا عَلَىٰ مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنا مِنَ الْعَمَلِ، حَتّىٰ یَنْقَضِىَ عَنَّا شَهْرُکَ هٰذَا وَقَدْ أَدَّیْنا مَفْرُوضَکَ فِیهِ عَلَیْنا. اللّٰهُمَّ أَعِنّا عَلَىٰ صِیامِهِ، وَوَفِّقْنا لِقِیامِهِ، وَنَشِّطْنا فِیهِ لِلصَّلاةِ، وَلَاتَحْجُبْنا مِنَ الْقِراءَةِ، وَسَهِّلْ لَنا فِیهِ إِیتاءَ الزَّکاةِ. اللّٰهُمَّ لَاتُسَلِّطْ عَلَیْنا وَصَباً وَلَا تَعَباً وَلَا سَقَماً وَلَا عَطَباً

خدایا، بدن‌های ما را از بیماری‌ها سلامتی بخش و ما را بر انجام آنچه از عمل بر ما واجب کرده‌ای یاری ده تا این ماه از ما سپری گردد درحالی‌که آنچه را در این ماه بر ما واجب کرده‌ای ادا کرده باشیم. خدایا، ما را بر روزه‌اش یاری ده و برای شب‌زنده‌داری‌اش موفق بدار و برای نماز در این ماه، ما را شاداب گردان و از قرائت قرآن محروم مساز و پرداخت زکات را در این ماه بر ما آسان گردان. خدایا، درد مُزمن، خستگی، بیماری، هلاکت را بر ما چیره مکن؛

اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا الْإِفْطارَ مِنْ رِزْقِکَ الْحَلالِ. اللّٰهُمَّ سَهِّلْ لَنا فِیهِ مَا قَسَمْتَهُ مِنْ رِزْقِکَ، وَیَسِّرْ مَا قَدَّرْتَهُ مِنْ أَمْرِکَ، وَاجْعَلْهُ حَلالاً طَیِّباً نَقِیّاً مِنَ الْآثامِ، خالِصاً مِنَ الْآصارِ وَالْأَجْرامِ

خدایا، افطار از روزی حلالت را روزی ما کن. خدایا، آنچه از روزی‌ات در این ماه قسمت ما کردی دست یافتن به آن را برای ما هموار کن و آنچه را از فرمانت برای ما تقدیر کرده‌ای آسان کن و آن را حلال و پاک و پاکیزه از گناهان و خالص از گرانباری‌ها و بزهکاری‌ها قرار ده.

اللّٰهُمَّ لَاتُطْعِمْنا إِلّا طَیِّباً غَیْرَ خَبِیثٍ وَلَا حَرامٍ، وَاجْعَلْ رِزْقَکَ لَنا حَلالاً لَایَشُوبُهُ دَنَسٌ وَلا أَسْقامٌ، یَا مَنْ عِلْمُهُ بِالسِّرِّ کَعِلْمِهِ بِالْأَعْلانِ، یَا مُتَفَضِّلاً عَلَىٰ عِبادِهِ بِالْإِحْسانِ، یَا مَنْ هُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ، وَبِکُلِّ شَىْءٍ عَلِیمٌ خَبِیرٌ، أَلْهِمْنا ذِکْرَکَ، وَجَنِّبْنا عُسْرَکَ، وَأَنِلْنا یُسْرَکَ، وَاهْدِنا لِلرَّشادِ، وَوَفِّقْنا لِلسَّدادِ، وَاعْصِمْنا مِنَ الْبَلایا، وَصُنَّا مِنَ الْأَوْزارِ وَالْخَطایا

خدایا، به ما مخوران جز غذای پاک که نه پلید باشد و نه حرام و روزی‌ات را برای ما حلال گردان‌ که آلودگی‌ها و دردها با آن در نیامیزد، ای که دانایی‌اش به امور پنهان، همانند دانایی‌اش به امور آشکار است، ای فضل‌بخش بر بندگانش به احسان، ای آن‌که بر هر چیز تواناست و به هر چیز دانا و آگاه است، یادت را به ما الهام کن و از سختی بر ما، ما را برکنار دار و به آسانی‌ات ما را برسان و به راستی راهنمایمان باش و به استواری توفیقمان ده و از بلا نگاهمان بدار و ما را از بارهای گران گناهان و خطاها حفظ کن،

یَا مَنْ لَایَغْفِرُ عَظِیمَ الذُّنُوبِ غَیْرُهُ، وَلایَکْشِفُ السُّوءَ إِلّا هُوَ، یَا أَرْحَمَ الرّاحِمِینَ وَ أَکْرَمَ الْأَکْرَمِینَ؛ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ، وَاجْعَلْ صِیامَنا مَقْبُولاً، وَبِالْبِرِّ وَالتَّقْوىٰ مَوْصُولاً، وَکَذٰلِکَ فَاجْعَلْ سَعْیَنا مَشْکُوراً، وَقِیامَنا مَبْرُوراً، وَقُرْآنَنا مَرْفُوعاً، وَدُعاءَنا مَسْمُوعاً  وَاهْدِنا لِلْحُسْنىٰ، وَجَنِّبْنا الْعُسْرىٰ، وَیَسِّرْنا لِلْیُسْرىٰ

ای آن‌که گناهان بزرگ را جز او نیامرزد و احدی بدی را جز او برطرف ننماید، ای مهربان‌ترین مهربانان و کریم‌ترین کریمان، بر محمّد و اهل‌بیت پاکش درود فرست و روزه ما را پذیرفته بدار و به نیکی و تقوا پیوندش ده و همچنین کوشش ما را مورد قدردانی و شب‌زنده‌داری ما را پذیرفته و قرائتمان را بالارفته و دعایمان را اجابت‌شده قرار ده و ما را به عاقبت به خیری هدایت کن و از دشواری برکنارمان بدار و ما را برای آسانی آماده کن

وَأَعْلِ لَنَا الدَّرَجاتِ، وَضاعِفْ لَنَا الْحَسَناتِ، وَاقْبَلْ مِنَّا الصَّوْمَ وَالصَّلاةَ، وَاسْمَعْ مِنَّا الدَّعَواتِ، وَاغْفِرْ لَنَا الْخَطِیئاتِ، وَتَجاوَزْ عَنَّا السَّیِّئاتِ، وَاجْعَلْنا مِنَ الْعامِلِینَ الْفَائِزِینَ، وَلَاتَجْعَلْنا مِنَ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ، حَتَّىٰ یَنْقَضِىَ شَهْرُ رَمَضانَ عَنَّا وَقَدْ قَبِلْتَ فِیهِ صِیامَنا وَقِیامَنا، وَزَکَّیْتَ فِیهِ أَعْمالَنا، وَغَفَرْتَ فِیهِ ذُنُوبَنا، وَأَجْزَلْتَ فِیهِ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ نَصِیبَنا، فَإِنَّکَ الْإِلٰهُ الْمُجِیبُ، وَالرَّبُّ الْقَرِیبُ، وَأَنْتَ بِکُلِّ شَىْءٍ مُحِیطٌ.

و درجاتمان را بالا بر و حسناتمان را دوچندان کن و روزه و نماز ما را بپذیر و دعاهایمان را شنوا باش، خطاهایمان را بیامرز و از گناهمان درگذر و ما را از عاملان رستگار قرار ده و از غضب‌شدگان و گمراهان قرار مده تا ماه رمضان از ما سپری گردد چنان‌که روزه‌ها و شب‌زنده‌داری‌مان را در آن پذیرفته باشی و کردارمان را در آن پاکیزه و گناهانمان را در آن مورد آمرزش قرار داده و سهم ما را در آن از هر خیری فراوان ساخته باشی، به‌یقین تویی معبود اجابت‌کننده دعاها و پروردگار نزدیک به بندگان و تویی احاطه‌کننده بر هر چیز.

یازدهم

در این شب دعای روایت‌شده از امام صادق (علیه السلام) را که در کتاب «اقبال» آمده بخواند:

اللّٰهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ، مُنَزِّلَ الْقُرْآنِ، هٰذَا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَأَنْزَلْتَ فِیهِ آیاتٍ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ. اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا صِیامَهُ، وَأَعِنَّا عَلَىٰ قِیامِهِ

خدایا؛ ای پروردگار ماه رمضان، ای فرو فرستنده قرآن، این ماه رمضان است که قرآن را در آن فرو فرستادی و در آن دلایل روشنی از هدایت و شناسایی حق از باطل فرو فرستادی. خدایا، روزه آن را نصیب ما کن و بر شب‌زنده‌داری‌اش یاری‌مان ده،

اللّٰهُمَّ سَلِّمْهُ لَنا، وَسَلِّمْنا فِیهِ، وَتَسَلَّمْهُ مِنَّا فِى یُسْرٍ مِنْکَ وَمُعافاةٍ، وَاجْعَلْ فِیما تَقْضِى وَتُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَفِیما تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِى لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضاءِ الَّذِى لَایُرَدُّ وَلَایُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِى مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ، الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمُ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ، الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ، وَاجْعَلْ فِیما تَقْضِى وَتُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ لِى فِى عُمْرِى، وَتُوَسِّعَ عَلَىَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلالِ.

خدایا، آن را برای ما سالم بدار و در آن به ما سلامتی ده و آن را از سوی خویش در آسانی و سلامت کامل از ما تحویل بگیر و در آنچه حکم می‌کنی و مقدّر می‌گردانی از فرمان حتمی خویش و در آنچه جدا می‌کنی از امر حکیمانه‌ات در شب قدر، از آن حکمی که برگشت نمی‌پذیرد و دگرگون نمی‌شود، مقرّر فرما که ما را از حاجیان خانه محترمت بنویسی، آنان که حجّشان قبول و سعی‌شان پذیرفته و گناهانشان آمرزیده گشته و بدی‌هایشان نادیده گرفته شده است و در آنچه حکم می‌کنی و مقدّر می‌نمایی مقرّر فرما که عمرم را طولانی گردانی و از روزی حلالت بر من وسعت بخشی.

دوازدهم

«دعای چهل‌وچهارم» صحیفه سجادیه را بخواند.

سیزدهم

بخواند دعای: «اللّٰهُمَّ إِنَّ هٰذَا شَهْرُ رَمَضانَ ... إلى آخره» را که سید در کتاب «اقبال» نقل کرده است.

چهاردهم

بخواند: اللّٰهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضانَ. اللّٰهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذِى أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَجَعَلْتَهُ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ. اللّٰهُمَّ فَبارِکْ لَنا فِى شَهْرِ رَمَضانَ، وَأَعِنَّا عَلَىٰ صِیامِهِ وَصَلَواتِهِ، وَتَقَبَّلْهُ مِنَّا.

خدایا؛ هر آینه ماه رمضان وارد شد، ماهی که در آن قرآن را فرو فرستادی و آن را دلایل آشکاری از هدایت و شناسایی حق از باطل قرار دادی. خداوندا، در ماه رمضان به ما برکت عطا کن و بر روزه و نمازهایش یاری‌مان فرما و آن را از ما بپذیر.

روایت شده رسول خدا (صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله) وقتی ماه رمضان می‌رسید این دعا را می‌خواندند.

پانزدهم

روایت شده است که رسول خدا (صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله) در شب اول ماه رمضان این دعا را می‌خواندند:

الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى أَکْرَمَنا بِکَ أَیُّهَا الشَّهْرُ الْمُبارَکُ. اللّٰهُمَّ فَقَوِّنا عَلَىٰ صِیامِنا وَقِیامِنا، وَثَبِّتْ أَقْدامَنا، وَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ. اللّٰهُمَّ أَنْتَ الْواحِدُ فَلا وَلَدَ لَکَ، وَأَنْتَ الصَّمَدُ فَلا شِبْهَ لَکَ، وَأَنْتَ الْعَزِیزُ فَلایُعِزُّکَ شَىْءٌ، وَأَنْتَ الْغَنِىُّ وَأَنَا الْفَقِیرُ، وَأَنْتَ الْمَوْلىٰ وَأَنَا الْعَبْدُ، وَأَنْتَ الْغَفُورُ وَأَنَا الْمُذْنِبُ، وَأَنْتَ الرَّحِیمُ وَأَنَا الْمُخْطِئُ، وَأَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ، وَأَنْتَ الْحَىُّ وَأَنَا الْمَیِّتُ، أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ أَنْ تَغْفِرَ لِى وَتَرْحَمَنِى وَتَجاوَزَ عَنِّى إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ.

سپاس خدای را که به‌وسیله تو ای ماه مبارک، ما را گرامی داشت. خدایا، ما را بر روزه و شب‌زنده‌داری‌مان نیرو بخش و گام‌هایمان را استوار کن و بر کافران پیروزمان گردان. خدایا، تو یگانه‌ای پس برایت فرزندی نیست و تو بی‌نیازی پس شبیهی برایت نمی‌باشد و تویی عزیز و چیزی عزیزت نکند و تویی بی‌نیاز و من تهیدستم و تویی مولا و من بنده‌ام و تویی آمرزنده و من گناهکارم و تویی مهربان و من خطاکارم و تویی آفریننده و من آفریده‌ام و تویی زنده و من مرده‌ام، از تو درخواست می‌کنم به مهرت که مرا بیامرزی و به من رحم کنی و از من درگذری، همانا تو بر هر چیز توانایی.

شانزدهم

خواندن «دعای جوشن کبیر» مستحب است.

هفدهم

«دعای حج» را بخواند.

هجدهم

هنگامی‌ که ماه رمضان شروع می‌شود کثرت تلاوت قرآن شایسته است و روایت شده که امام صادق (علیه السلام) پیش از تلاوت قرآن این دعا را می‌خواندند:

اللّٰهُمَّ إِنِّى أَشْهَدُ أَنَّ هٰذَا کِتابُکَ الْمُنْزَلُ مِنْ عِنْدِکَ عَلَىٰ رَسُولِکَ مُحَمَّدِبْنِ عَبْدِاللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَکَلامُکَ النَّاطِقُ عَلَىٰ لِسانِ نَبِیِّکَ جَعَلْتَهُ هادِیاً مِنْکَ إِلىٰ خَلْقِکَ، وَحَبْلاً مُتَّصِلاً فِیما بَیْنَکَ وَبَیْنَ عِبادِکَ.

خدایا، گواهی می‌دهم که این کتاب توست که از سوی تو بر رسولت محمّدبن عبدالله (درود خدا بر او و خاندانش) نازل گشته و سخن گویای توست بر زبان پیامبرت، آن را از سوی خود راهنمایی برای بندگانت قرار دادی و رشته پیوسته‌ای بین تو و بندگان توست.

اللّٰهُمَّ إِنِّى نَشَرْتُ عَهْدَکَ وَکِتابَکَ، اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ نَظَرِى فِیهِ عِبادَةً، وَقِراءَتِى فِیهِ فِکْراً، وَفِکْرِى فِیهِ اعْتِباراً، وَاجْعَلْنِى مِمَّنْ اتَّعَظَ بِبَیانِ مَواعِظِکَ فِیهِ، وَاجْتَنَبَ مَعاصِیَکَ، وَلَاتَطْبَعْ عِنْدَ قِراءَتِى عَلَىٰ سَمْعِى، وَلَاتَجْعَلْ عَلَىٰ بَصَرِى غِشاوَةً، وَلَاتَجْعَلْ قِراءَتِى قِراءَةً لَاتَدَبُّرَ فِیها، بَلِ اجْعَلْنِى أَتَدَبَّرُ آیاتِهِ وَأَحْکامَهُ آخِذاً بِشَرایِعِ دِینِکَ، وَلَاتَجْعَلْ نَظَرِى فِیهِ غَفْلَةً، وَلَا قِراءَتِى هَذَراً، إِنَّکَ أَنْتَ الرَّؤُوفُ الرَّحِیمُ.

خدایا، پیمان و کتابت را پیشِ‌رویم باز کرده‌ام، خدایا، نگاهم را در آن عبادت و خواندنم را در آن اندیشه و اندیشه‌ام را در آن عبرت‌آموز قرار بده و مرا از کسانی قرار ده که از بیان پندهایت در قرآن اندرز گیرند و از نافرمانی‌هایت دوری کنند و هنگام تلاوت آن بر گوشم مُهر مزن و بر دیده‌ام پرده منه و خواندنم را خواندن بی‌تدبّر قرار مده، بلکه آن‌چنان قرارم ده که در آیات و احکامش تدبّر کنم و برگیرنده قوانین دینت باشم و نگاهم را در آن بی‌خبری و قرائتم را بیهوده و باطل قرار مده، تویی رئوف و مهربان.

حضرت پس از قرائت قرآن کریم این دعا را می‌خواندند:

اللّٰهُمَّ إِنِّى قَدْ قَرَأْتُ مَا قَضَیْتَ مِنْ کِتابِکَ الَّذِى أَنْزَلْتَهُ عَلَىٰ نَبِیِّکَ الصَّادِقِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، فَلَکَ الْحَمْدُ رَبَّنا. اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى مِمَّنْ یُحِلُّ حَلالَهُ، وَیُحَرِّمُ حَرامَهُ، وَیُؤْمِنُ بِمُحْکَمِهِ وَمُتَشابِهِهِ، وَاجْعَلْهُ لِى أُنْساً فِى قَبْرِى، وَأُنْساً فِى حَشْرِى، وَاجْعَلْنِى مِمَّنْ تُرْقِیهِ بِکُلِّ آیَةٍ قَرَأَها دَرَجَةً فِى أَعْلَىٰ عِلِّیِّینَ، آمِینَ رَبَّ الْعالَمِینَ.

خدایا، آنچه را از حکم کتابت کرده بودی خواندم، کتابی که بر پیامبر راستگویت (درود خدا بر او و خاندانش) نازل کردی، پس سپاس شایسته توست ای پروردگار؛ خدایا، مرا از کسانی قرار ده که حلالش را حلال و حرامش را حرام می‌شمارند، به محکم و متشابهش ایمان می‌آورند و آن را مونس در قبر و قیامتم گردان و مرا از کسانی قرار ده که او را به هر آیه‌ای که می‌خواند در برترین جایگاه بهشت بالا بری، آمین ای پروردگار جهانیان.

اعمال روز اوّل

اوّل

غسل کردن در آب جاری و بر سر ریختن سی کف دست آب که در تمام طول سال باعث ایمنی از همه دردها و بیماری‌هاست.

دوم

کفی از گلاب به روی خویش بزند تا از خواری و پریشانی نجات یابد و قدری هم به سر خود بمالد تا در آن سال از سرسام [در برخی نسخه‌ها: بَرسام به‌معنی بیماری سینه] ایمن شود.

سوم

دو رکعت «نماز اول ماه» را به‌جا آورد و صدقه بدهد.

چهارم

دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول سوره‌های حَمد و «اِنّا فَتَحنا» را و در رکعت دوم سوره حمد و هر سوره دیگری را که بخواهد بخواند تا حق‌تعالی در آن سال بدی‌ها را از او دور کند و تا سال آینده در پناه خدا باشد.

پنجم

پس از طلوع فجر این دعا را بخواند:

اللّٰهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضانَ وَقَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنا صِیامَهُ، وَأَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ. اللّٰهُمَّ أَعِنَّا عَلَىٰ صِیامِهِ، وَتَقَبَّلْهُ مِنّا، وَتَسَلَّمْهُ مِنّا، وَسَلِّمْهُ لَنا فِى یُسْرٍ مِنْکَ وَعافِیَةٍ، إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ.

خدایا، ماه رمضان رسید، تو روزه‌اش را بر ما واجب کرده‌ای و قرآن را در آن برای هدایت مردم و دلایل روشنی از هدایت و شناسایی از باطل نازل کرده‌ای. خدایا، ما را بر روزه‌اش یاری کن و آن را از ما بپذیر و این ماه را از ما به‌سلامت دریافت کن و آن را برای ما از سوی خویش در آسانی و عافیت سالم بدار، همانا تو بر هر چیز توانایی.

ششم

دعای چهل‌وچهارم صحیفه سجادیه را اگر در شب قبل نخوانده بخواند.

هفتم

علّامه مجلسی در «زادالمعاد» فرموده که شیخ کلینی و شیخ طوسی و دیگران به‌سند صحیح روایت کرده‌اند که حضرت موسی‌بن جعفر (علیه‌ السلام) فرمود: در ماه مبارک رمضان در آغاز سال، یعنی روز اول این ماه این دعا را بخوان. هرکه این دعا را برای رضای خدا و بدون آمیختگی با اغراض ناپسند و ریا بخواند، در آن سال فتنه و گمراهی و آفتی که به دین یا بدنش ضرر برساند به او نرسد و حق‌تعالی او را از شرّ آنچه از بلاها در آن سال واقع می‌شود حفظ می‌‌کند،

و دعا این است:

اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِى دانَ لَهُ کُلُّ شَىْءٍ، وَبِرَحْمَتِکَ الَّتِى وَسِعَتْ کُلَّ شَىْءٍ، وَبِعَظَمَتِکَ الَّتِى تَواضَعَ لَها کُلُّ شَىْءٍ، وَبِعِزَّتِکَ الَّتِى قَهَرَتْ کُلَّ شَىْءٍ، وَبِقُوَّتِکَ الَّتِى خَضَعَ لَها کُلُّ شَىْءٍ، وَبِجَبَرُوتِکَ الَّتِى غَلَبَتْ کُلَّ شَىْءٍ، وَبِعِلْمِکَ الَّذِى أَحاطَ بِکُلِّ شَىْءٍ، یَا نُورُ یَا قُدُّوسُ، یَا أَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَىْءٍ، وَیَا باقِیاً بَعْدَ کُلِّ شَىْءٍ

خدایا، از تو درخواست می‌کنم به آن نامت که همه‌چیز در برابرش فروتن شده و به رحمتت که همه‌چیز را فرا گرفته و به عظمتت که همه‌چیز در آستانش تواضع کرده و به عزّتت که بر همه‌چیز چیره گشته و به نیرویت که همه‌چیز در برابرش خضوع یافته و به جبروتت که بر همه‌چیز غالب گشته و به علمت که همه‌چیز را فرا گرفته، ای نور، ای قدوس، ای اول پیش از هر چیز، ای باقی پس از هر چیز

یَا اللّٰهُ یَا رَحْمٰنُ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُغَیِّرُ النِّعَمَ، وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُنْزِلُ النِّقَمَ، وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَقْطَعُ الرَّجاءَ، وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُدِیلُ الْأَعْداءَ، وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَرُدُّ الدُّعاءَ، وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى یُسْتَحَقُّ بِها نُزُولُ الْبَلاءِ؛

ای خدا، ای مهربان، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و از من بیامرز گناهانی را که نعمت‌ها را دگرگون می‌سازد و بیامرز گناهانی را که کینه‌ها را فرو می‌فرستد و بیامرز گناهانی را که امید به تو را قطع می‌کند و بیامرز گناهانی را که دشمنان را چیره می‌سازد و بیامرز گناهانی را که دعا را برمی‌گرداند و بیامرز گناهانی را که مردم به‌سبب آن سزاوار نزول بلا می‌شوند؛

وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَحْبِسُ غَیْثَ السَّماءِ، وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَکْشِفُ الْغِطاءَ، وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُعَجِّلُ الْفَناءَ، وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُورِثُ النَّدَمَ، وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَهْتِکُ الْعِصَمَ، وَأَلْبِسْنِى دِرْعَکَ الْحَصِینَةَ الَّتِى لَاتُرامُ، وَعافِنِى مِنْ شَرِّ مَا أُحاذِرُ بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ فِى مُسْتَقْبَِلِ سَنَتِى هٰذِهِ

و بیامرز گناهانی را که بارش آسمان را بازمی‌دارد و بیامرز گناهانی را که پرده‌ها را کنار می‌زند و بیامرز گناهانی را که در نابودی شتاب می‌افکند و بیامرز گناهانی را که سبب پشیمانی می‌گردد و بیامرز گناهانی را که پرده‌ها را می‌درد و زره محکمت را بر من بپوشان زرهی که نفوذناپذیر است و مرا از شرّ آنچه در شب و روز و آینده این سال از آن حذر می‌کنم عافیت بخش.

اللّٰهُمَّ رَبَّ السَّمَاواتِ السَّبْعِ، وَرَبَّ الْأَرَضِینَ السَّبْعِ وَمَا فِیهِنَّ وَمَا بَیْنَهُنَّ وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ، وَرَبَّ السَّبْعِ الْمَثانِى وَالْقُرْآنِ الْعَظِیمِ، وَرَبَّ إِسْرافِیلَ وَمِیکائِیلَ وَجَبْرَئِیلَ، وَرَبَّ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَخاتَِمِ النَّبِیِّینَ، أَسْأَلُکَ بِکَ وَبِما سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ یَا عَظِیمُ أَنْتَ الَّذِى تَمُنُّ بِالْعَظِیمِ؛ وَتَدْفَعُ کُلَّ مَحْذُورٍ، وَتُعْطِى کُلَّ جَزِیلٍ، وَتُضاعِفُ الْحَسَناتِ بِالْقَلِیلِ وَبِالْکَثِیرِ وَتَفْعَلُ مَا تَشاءُ

خدایا، پروردگار آسمان‌های هفتگانه و پروردگار زمین‌های هفتگانه و آنچه در آن‌هاست و آنچه میان آن‌هاست و پروردگار عرش بزرگ و پروردگار سوره «حمد» و قرآن عظیم و پروردگار اسرافیل و میکائیل و جبرییل و پروردگار محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) آقای رسولان و پایان‌بخش پیامبران، از تو می‌خواهم به‌حق ذات پاکت و به‌حق آنچه خود را به آن نام نهادی، ای بزرگ تویی که به نعمت بزرگ تفضّل می‌کنی؛ و هر محذوری را دفع می‌کنی و هر نعمت برجسته‌ای را عطا می‌نمایی و نیکی‌ها را به کم و زیاد دوچندان می‌‌کنی و هرکاری که بخواهی انجام می‌دهی

یَا قَدِیرُ یَا اللّٰهُ یَا رَحْمٰنُ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ، وَأَلْبِسْنِى فِى مُسْتَقْبَِلِ سَنَتِى هٰذِهِ سِتْرَکَ وَنَضِّرْ وَجْهِى بِنُورِکَ، وَأَحِبَّنِى بِمَحَبَّتِکَ، وَبَلِّغْنِى رِضْوانَکَ، وَشَرِیفَ کَرامَتِکَ، وَجَسِیمَ عَطِیَّتِکَ، وَأَعْطِنِى مِنْ خَیْرِ مَا عِنْدَکَ وَمِنْ خَیْرِ مَا أَنْتَ مُعْطِیهِ أَحَداً مِنْ خَلْقِکَ، وَأَلْبِسْنِى مَعَ ذٰلِکَ عافِیَتَکَ

ای توانا، ای خدا، ای مهربان، بر محمّد و اهل‌بیتش درود فرست و در آینده این سال لباس سترت را بر من بپوشان و چهره‌ام را به نورت شاداب ساز و به دوستی‌ات دوستم بدار و مرا به خشنودی‌ات و شریفِ کرامتت و بزرگ عطایت برسان و به من عطا کن از بهترین چیزی که نزد توست و بهترین چیزی که به بنده‌ای از بندگانت عطا می‌فرمایی و افزون بر این لباس عافیت و تندرستی بر من بپوشان

یَا مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوىٰ، وَیَا شاهِدَ کُلِّ نَجْوىٰ، وَیَا عالِمَ کُلِّ خَفِیَّةٍ، وَیَا دافِعَ مَا تَشاءُ مِنْ بَلِیَّةٍ، یَا کَرِیمَ الْعَفْوِ، یَا حَسَنَ التَّجاوُزِ، تَوَفَّنِى عَلَىٰ مِلَّةِ إِبْراهِیمَ وَفِطْرَتِهِ وَ عَلَى دِینِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سُنَّتِهِ وَ عَلَى خَیْرِ الْوَفَاةِ فَتَوَفَّنِی مُوَالِیاً لِأَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادِیاً لِأَعْدَائِکَ

ای جایگاه هر شکایت، ای حاضر در هر گفتگوی پنهان، ای دانای هر نهان، ای دفع‌کننده بلاها آن‌گونه که خواهی، ای بزرگوار گذشت، ای نیکو درگذر، مرا بر آیین ابراهیم و بر فطرت او و بر دین محمّد (درود خدا بر او و خاندانش باد) و روش او و بر بهترین مرگ‌ها بمیران، بمیران درحالی‌که دوستدار اولیایت و دشمن دشمنانت باشم

اللّٰهُمَّ وَجَنِّبْنِى فِى هٰذِهِ السَّنَةِ کُلَّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ یُباعِدُنِى مِنْکَ، وَاجْلِبْنِى إِلىٰ کُلِّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ یُقَرِّبُنِى مِنْکَ فِى هٰذِهِ السَّنَةَ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، وَامْنَعْنِى مِنْ کُلِّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ یَکُونُ مِنِّى أَخافُ ضَرَرَ عاقِبَتِهِ، وَأَخافُ مَقْتَکَ إِیَّاىَ عَلَیْهِ حِذارَ أَنْ تَصْرِفَ وَجْهَکَ الْکَرِیمَ عَنِّى فَأَسْتَوْجِبَ بِهِ نَقْصاً مِنْ حَظٍّ لِى عِنْدَکَ ، یَا رَؤُوفُ یَا رَحِیمُ

خدایا، مرا در این سال از هر کار یا گفتار یا کرداری که از تو دورم می‌کند برکنار دار و به جانب هر عمل یا گفتار یا کرداری که مرا در این سال به تو نزدیک می‌کند جلب نما، ای مهربان‌ترین مهربانان و بازدار مرا از هر عمل یا گفتار یا کرداری که از من سر می‌زند و من از سرانجام زیانبارش می‌ترسم و از خشمت به‌خاطر آن بر خود بیمناکم، ترسم از این است که روی کریمانه‌ات را از من بگردانی در نتیجه سزاوار کاستی بهره‌ای که پیش تو دارم گردم، ای پرلطف، ای مهربان

اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى فِى مُسْتَقْبَِلِ سَنَتِى هٰذِهِ فِى حِفْظِکَ وَفِى جِوارِکَ وَفِى کَنَفِکَ، وَجَلِّلْنِى سِتْرَ عافِیَتِکَ، وَهَبْ لِى کَرامَتَکَ، عَزَّ جارُکَ، وَجَلَّ ثَناؤُکَ، وَلَا إِلٰهَ غَیْرُکَ

خدایا، در آینده این سال مرا در حفظ و پناه و حمایت خود قرار ده و پرده تندرستی را بر من بپوشان و از کرامتت بر من ببخش، عزیز است پناه تو و بزرگ است ثنای تو و معبودی جز تو نیست.

اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى تابِعاً لِصالِحِى مَنْ مَضىٰ مِنْ أَوْلِیائِکَ، وَأَلْحِقْنِى بِهِمْ، وَاجْعَلْنِى مُسَلِّماً لِمَنْ قالَ بِالصِّدْقِ عَلَیْکَ مِنْهُمْ، وَأَعُوذُ بِکَ اللّٰهُمَّ أَنْ تُحِیطَ بِى خَطِیئَتِى وَظُلْمِى وَ إِسْرافِى عَلَىٰ نَفْسِى وَ اتِّباعِى لِهَواىَ وَاشْتِغالِى بِشَهَواتِى فَیَحُولُ ذٰلِکَ بَیْنِى وَبَیْنَ رَحْمَتِکَ وَرِضْوانِکَ فَأَکُونَ ُ مَنْسِیّاً عِنْدَکَ، مُتَعَرِّضاً لِسَخَطِکَ وَ نِقْمَتِکَ

خدایا، مرا پیرو شایستگان از اولیای گذشته‌ات قرار ده و به آنان ملحقم فرما و تسلیم آن‌که از آنان از طرف تو راست گفت قرارم ده، خدایا، به تو پناه می‌آورم از اینکه خطایم و ستمم و زیاده‌روی بر نفسم و پیروی از هواوهوسم و سرگرمی‌ام به شهوات بر من احاطه کند، در نتیجه همه این‌ها بین من و رحمت و خشنودی‌ات دیوار شود و من نزد تو فراموش شوم و در معرض خشم و کینه‌ات قرار گیرم.

اللّٰهُمَّ وَفِّقْنِى لِکُلِّ عَمَلٍ صَالِحٍ تَرْضىٰ بِهِ عَنِّى، وَقَرِّبْنِى إِلَیْکَ زُلْفىٰ. اللّٰهُمَّ کَما کَفَیْتَ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ هَوْلَ عَدُوِّهِ، وَفَرَّجْتَ هَمَّهُ، وَکَشَفْتَ غَمَّهُ، وَصَدَقْتَهُ وَعْدَکَ، وَأَنْجَزْتَ لَهُ عَهْدَکَ؛

خدایا، مرا برای هر عمل شایسته‌ای که به‌سبب آن از من خشنود شوی موفق بدار و مرا به مقام قربت نزدیک کن. خدایا، چنان‌که از پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) هراس از دشمنش را کفایت کردی و اندوهش را برطرف کردی و غمش را زدودی و وعده‌ات را به او وفا کردی و پیمانت را برایش به پایان آوردی؛

اللّٰهُمَّ فَبِذٰلِکَ فَاکْفِنِى هَوْلَ هٰذِهِ السَّنَةِ وَآفاتِها وَأَسْقامَها وَفِتْنَتَها وَشُرُورَها وَأَحْزانَها وَضِیقَ الْمَعاشِ فِیها، وَبَلِّغْنِى بِرَحْمَتِکَ کَمالَ الْعافِیَةِ بِتَمامِ دَوامِ النِّعْمَةِ عِنْدِى إِلىٰ مُنْتَهىٰ أَجَلِى، أَسْأَلُکَ سُؤالَ مَنْ أَساءَ وَظَلَمَ وَاسْتَکانَ وَاعْتَرَفَ، وَأَسْأَلُکَ أَنْ تَغْفِرَ لِى مَا مَضىٰ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِى حَصَرَتْها حَفَظَتُکَ وَأَحْصَتْها کِرامُ مَلائِکَتِکَ عَلَىَّ، وَأَنْ تَعْصِمَنِى إِلٰهِى مِنَ الذُّنُوبِ فِیما بَقِىَ مِنْ عُمْرِى إِلىٰ مُنْتَهىٰ أَجَلِى

خدایا، به همان‌گونه هراس این سال و آفات و امراض و فتنه‌ها و شرور و اندوه‌ها و تنگی معیشت را در آن از من کفایت کن و به رحمتت مرا به کمال عافیت، با کامل کردن ریزش نعمت بر من تا پایان عمرم برسان، از تو درخواست می‌کنم درخواست کسی که بد کرده و ستم روا داشته و درمانده شده و اعتراف به گناه کرده است و از تو درخواست می‌کنم که مرا بیامرزی از آنچه از گناهان بر من گذشته که آن‌ها را نگهبانانت ثبت کرده و بزرگوار فرشتگانت برشمرده‌اند و اینکه خدایا در آنچه از عمرم باقی مانده تا پایان عمر مرا از گناهان نگاه داری،

یَا اللّٰهُ یَا رَحْمٰنُ یَا رَحِیمُ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَآتِنِى کُلَّ مَا سَأَلْتُکَ وَرَغِبْتُ إِلَیْکَ فِیهِ فَإِنَّکَ أَمَرْتَنِى بِالدُّعاءِ، وَتَکَفَّلْتَ لِى بِالْإِجابَةِ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

ای خدا، ای بخشنده، ای مهربان، بر محمّد و اهل‌بیت محمّد درود فرست و هر آنچه از تو خواستم و در طلب آن به جانب تو رغبت کردم به من عنایت فرما، به‌درستی که تو مرا به خواستن فرمان دادی و برایم عهده‌دار اجابت شدی، ای مهربان‌ترین مهربانان.

تعداد بازدید از این مطلب: 38
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : جمعه 5 ارديبهشت 1399
نظرات
روزتاریخاذان صبحطلوع خورشیداذان ظهرغروب خورشیداذان مغربنیمه شب شرعی
دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۵ : ۰۷ : ۰۱ ۰۶ : ۳۷ : ۱۴ ۱۳ : ۱۴ : ۴۰ ۱۹ : ۵۲ : ۴۰ ۲۰ : ۱۰ : ۱۷ ۰۰ : ۲۹ : ۰۵
سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۵ : ۰۵ : ۳۱ ۰۶ : ۳۶ : ۰۱ ۱۳ : ۱۴ : ۲۸ ۱۹ : ۵۳ : ۲۸ ۲۰ : ۱۱ : ۰۸ ۰۰ : ۲۸ : ۴۵
چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۵ : ۰۴ : ۰۲ ۰۶ : ۳۴ : ۵۰ ۱۳ : ۱۴ : ۱۷ ۱۹ : ۵۴ : ۱۶ ۲۰ : ۱۱ : ۵۸ ۰۰ : ۲۸ : ۲۵
پنج شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۵ : ۰۲ : ۳۴ ۰۶ : ۳۳ : ۳۹ ۱۳ : ۱۴ : ۰۶ ۱۹ : ۵۵ : ۰۵ ۲۰ : ۱۲ : ۴۹ ۰۰ : ۲۸ : ۰۵
جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۵ : ۰۱ : ۰۶ ۰۶ : ۳۲ : ۳۰ ۱۳ : ۱۳ : ۵۵ ۱۹ : ۵۵ : ۵۳ ۲۰ : ۱۳ : ۴۰ ۰۰ : ۲۷ : ۴۵
شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۵۹ : ۳۸ ۰۶ : ۳۱ : ۲۱ ۱۳ : ۱۳ : ۴۵ ۱۹ : ۵۶ : ۴۱ ۲۰ : ۱۴ : ۳۱ ۰۰ : ۲۷ : ۲۶
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۵۸ : ۱۲ ۰۶ : ۳۰ : ۱۳ ۱۳ : ۱۳ : ۳۵ ۱۹ : ۵۷ : ۳۰ ۲۰ : ۱۵ : ۲۲ ۰۰ : ۲۷ : ۰۸
دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۵۶ : ۴۶ ۰۶ : ۲۹ : ۰۶ ۱۳ : ۱۳ : ۲۶ ۱۹ : ۵۸ : ۱۸ ۲۰ : ۱۶ : ۱۳ ۰۰ : ۲۶ : ۴۹
سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۵۵ : ۲۱ ۰۶ : ۲۸ : ۰۱ ۱۳ : ۱۳ : ۱۸ ۱۹ : ۵۹ : ۰۶ ۲۰ : ۱۷ : ۰۴ ۰۰ : ۲۶ : ۳۱
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۵۳ : ۵۶ ۰۶ : ۲۶ : ۵۶ ۱۳ : ۱۳ : ۰۹ ۱۹ : ۵۹ : ۵۵ ۲۰ : ۱۷ : ۵۵ ۰۰ : ۲۶ : ۱۴
پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۵۲ : ۳۳ ۰۶ : ۲۵ : ۵۲ ۱۳ : ۱۳ : ۰۲ ۲۰ : ۰۰ : ۴۳ ۲۰ : ۱۸ : ۴۶ ۰۰ : ۲۵ : ۵۶
جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۵۱ : ۱۰ ۰۶ : ۲۴ : ۴۹ ۱۳ : ۱۲ : ۵۵ ۲۰ : ۰۱ : ۳۲ ۲۰ : ۱۹ : ۳۷ ۰۰ : ۲۵ : ۴۰
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۴۹ : ۴۸ ۰۶ : ۲۳ : ۴۸ ۱۳ : ۱۲ : ۴۸ ۲۰ : ۰۲ : ۲۰ ۲۰ : ۲۰ : ۲۸ ۰۰ : ۲۵ : ۲۴
یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۴۸ : ۲۸ ۰۶ : ۲۲ : ۴۷ ۱۳ : ۱۲ : ۴۳ ۲۰ : ۰۳ : ۰۸ ۲۰ : ۲۱ : ۱۹ ۰۰ : ۲۵ : ۰۸
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۴۷ : ۰۸ ۰۶ : ۲۱ : ۴۸ ۱۳ : ۱۲ : ۳۷ ۲۰ : ۰۳ : ۵۷ ۲۰ : ۲۲ : ۱۰ ۰۰ : ۲۴ : ۵۳
سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۴۵ : ۴۹ ۰۶ : ۲۰ : ۵۰ ۱۳ : ۱۲ : ۳۲ ۲۰ : ۰۴ : ۴۵ ۲۰ : ۲۳ : ۰۱ ۰۰ : ۲۴ : ۳۸
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۴۴ : ۳۱ ۰۶ : ۱۹ : ۵۳ ۱۳ : ۱۲ : ۲۸ ۲۰ : ۰۵ : ۳۳ ۲۰ : ۲۳ : ۵۲ ۰۰ : ۲۴ : ۲۴
پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۴۳ : ۱۵ ۰۶ : ۱۸ : ۵۷ ۱۳ : ۱۲ : ۲۴ ۲۰ : ۰۶ : ۲۱ ۲۰ : ۲۴ : ۴۳ ۰۰ : ۲۴ : ۱۰
جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۴۱ : ۵۹ ۰۶ : ۱۸ : ۰۳ ۱۳ : ۱۲ : ۲۱ ۲۰ : ۰۷ : ۰۹ ۲۰ : ۲۵ : ۳۳ ۰۰ : ۲۳ : ۵۷
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۴۰ : ۴۵ ۰۶ : ۱۷ : ۱۰ ۱۳ : ۱۲ : ۱۹ ۲۰ : ۰۷ : ۵۶ ۲۰ : ۲۶ : ۲۴ ۰۰ : ۲۳ : ۴۴
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۳۹ : ۳۲ ۰۶ : ۱۶ : ۱۸ ۱۳ : ۱۲ : ۱۷ ۲۰ : ۰۸ : ۴۴ ۲۰ : ۲۷ : ۱۴ ۰۰ : ۲۳ : ۳۲
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۳۸ : ۲۰ ۰۶ : ۱۵ : ۲۸ ۱۳ : ۱۲ : ۱۵ ۲۰ : ۰۹ : ۳۱ ۲۰ : ۲۸ : ۰۴ ۰۰ : ۲۳ : ۲۰
سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۳۷ : ۱۰ ۰۶ : ۱۴ : ۳۹ ۱۳ : ۱۲ : ۱۵ ۲۰ : ۱۰ : ۱۸ ۲۰ : ۲۸ : ۵۴ ۰۰ : ۲۳ : ۰۹
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۳۶ : ۰۱ ۰۶ : ۱۳ : ۵۱ ۱۳ : ۱۲ : ۱۴ ۲۰ : ۱۱ : ۰۵ ۲۰ : ۲۹ : ۴۴ ۰۰ : ۲۲ : ۵۹
پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۳۴ : ۵۴ ۰۶ : ۱۳ : ۰۴ ۱۳ : ۱۲ : ۱۵ ۲۰ : ۱۱ : ۵۲ ۲۰ : ۳۰ : ۳۳ ۰۰ : ۲۲ : ۴۹
جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۳۳ : ۴۷ ۰۶ : ۱۲ : ۱۹ ۱۳ : ۱۲ : ۱۶ ۲۰ : ۱۲ : ۳۸ ۲۰ : ۳۱ : ۲۲ ۰۰ : ۲۲ : ۴۰
شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۳۲ : ۴۳ ۰۶ : ۱۱ : ۳۶ ۱۳ : ۱۲ : ۱۷ ۲۰ : ۱۳ : ۲۴ ۲۰ : ۳۲ : ۱۱ ۰۰ : ۲۲ : ۳۲
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۳۱ : ۴۰ ۰۶ : ۱۰ : ۵۴ ۱۳ : ۱۲ : ۱۹ ۲۰ : ۱۴ : ۱۰ ۲۰ : ۳۲ : ۵۹ ۰۰ : ۲۲ : ۲۴
دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۳۰ : ۳۹ ۰۶ : ۱۰ : ۱۳ ۱۳ : ۱۲ : ۲۲ ۲۰ : ۱۴ : ۵۵ ۲۰ : ۳۳ : ۴۷ ۰۰ : ۲۲ : ۱۷
سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۲۹ : ۳۹ ۰۶ : ۰۹ : ۳۴ ۱۳ : ۱۲ : ۲۵ ۲۰ : ۱۵ : ۴۰ ۲۰ : ۳۴ : ۳۴ ۰۰ : ۲۲ : ۱۰
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۴ : ۲۸ : ۴۱ ۰۶ : ۰۸ : ۵۷ ۱۳ : ۱۲ : ۲۸ ۲۰ : ۱۶ : ۲۴ ۲۰ : ۳۵ : ۲۱ ۰۰ : ۲۲ : ۰۴
تعداد بازدید از این مطلب: 32
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 4 ارديبهشت 1399
نظرات

تهران- ایرنا- کتاب از مهمترین ابزارهای انتقال دانش و بینش و فرهنگ و هنر در میان جوامع محسوب می‌شود. به همین دلیل هم روزی برای تکریم آن نامگذاری شده‌است؛ روزی که فرصتی پدید می‌آورد تا قدرت کتاب برای اعتلای بینش بشر به منصه ظهور برسد و جوامعی عدالت‌محور، آزاد و مشارکت‌جو برای شهروندان شکل بگیرد.

بیست و سوم آوریل مصادف با درگذشت ۲ تن از نویسندگانی است که نقش مهمی در فرهنگ و ادبیات جهان برعهده داشته اند؛ یعنی ویلیام شکسپیر، سروانتس و اینکا گارسیلاسو دولاوگا. روزی که یک کتاب فروش کاتالونیایی تصمیم گرفت، روز تولد سروانتس نویسنده دون کیشوت را به روزی برای ترویج کتابخوانی تبدیل کند. از همان سال ۱۹۲۳ میلادی این تلاش آغاز شد و کم کم گسترش یافت تا ۱۹۹۵ میلادی که دولت و اتحادیه ناشران اسپانیا در بیست و هشتمین اجلاس یونسکو پیشنهاد روز جهانی کتاب را مطرح کردند و فدراسیون روسیه هم در همان اجلاس عنوان «حق مولف» (نشرانه) را نیز به آن افزود؛ پیشنهادی که در همان جلسه تصویب شد و اینک سال هاست که در روز مرگ و تولد سه تن از مشاهیر ادبیات جهان برای کتاب و حقوق مولف نویسنده اش ارج و قربی ویژه در نظر گرفته می شود.

 

جایگاه کتاب در زندگی انسان‌ها

با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه علم و فناوری به وجود آمده شاید عده ای در این اندیشه باشند که کالایی همچون کتاب دیگر آنچنان جایگاهی در زندگی انسان ها ندارد و روز به روز اهمیت خود را از دست می دهد اما این اندیشه غلط است زیرا کتاب همواره در تمامی دوره‌ها و زمان‌ها کمک حال بشر بوده است تا آدمی با اندیشه‌های سالم در مسیر درست زندگی گام بر دارد. اگر خوب دقت کنیم، می‌توان اندیشه‌های درست را از درون یک کتاب بیرون کشید و آن را به عنوان یک الگوی درست در زندگی، قرار داد.

 بشر نیاز دارد، تفکر کند و از ژرفای خیال خود به باطن جان فرو رود و به حقایق خلقت و وجود خود، آگاهی یابد. کتاب انسان را به پرواز در می‌آورد تا کمی از پستی‌ و بلندی‌های روزگار فاصله بگیرد و در آسمان علم و اندیشه که منشأ آرامش است، سیر کند.

کتاب به ما می‌آموزد که اندیشه‌های انسان باید سرشار از آموزه‌های معنوی، منطقی، عرفانی و حقیقی باشد؛ مطالعه، ذهن را پر بار می‌کند و درخت اندیشه را رونق می‌بخشد. کتاب در زندگی ما می‌تواند یک معلم باشد تا اصول زندگی را به ما بیاموزد و اخلاق انسانی و معرفت را در وجود ما نهادینه کند.

 

در واقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین راهکارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه کتاب است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب است. گرفتاران در چنبره پرسش ها و محاصره شدگان در میان انبوه شبهه ها، می توانند برای استمداد فکری به کتاب ها مراجعه کنند و از آن جا نیرو گیرند و به جنگ شبهه ها بروند و پاسخی در برابر القائات و شبهه افکنی های دیگران بیابند.

البته به لحاظ سلامتی هم باید اشاره کرد که طبق تحقیقاتی که در مجله‌ آنلاین نورولوژی (Neurology) منتشر شده است، خواندن کتاب در تمام طول عمر باعث می‌شود که مغز در سنین پیری، توانایی خود را حفظ کند. این تحقیق روی ۲۹۴ شرکت‌کننده‌ای صورت گرفته بود که همگی در میانگین سنی ۸۹ سال از دنیا رفتند. نتایج تحقیقات ثابت کرد، روند کاهش قدرت حافظه‌ افرادی که در طول عمر خود فعالیت‌های تحریک‌کننده‌ ذهن مثل کتاب خواندن را به‌طور مرتب انجام می‌دادند، بسیار کمتر از افرادی است که چنین فعالیت‌هایی را در برنامه‌ روزانه‌ خود نگنجانده بودند. همچنین این تحقیقات نشان داد، افرادی که در طول زندگی خود فعالیت ذهنی داشتند، ۳۲ درصد کمتر از دیگران با مشکلات ذهنی در دوران پیری مواجه می‌شوند. سرعت کاهش توانایی مغز و حافظه در افرادی که فعالیت ذهنی ندارند، ۴۸ درصد بیشتر است.

 

رابرت ویلسون از مرکز پزشکی دانشگاه راش به عنوان یکی از محققان این پروژه می گوید: تحقیقات ما نشان داده است که به‌کار گرفتن مغز از طریق فعالیت‌های ذهنی در تمام طول زندگی از کودکی تا دوران پیری، برای سلامت مغز در دوران پیری بسیار ضروری است. با توجه به این مطلب، ما نباید تأثیر کارهای روزمره مثل خواندن و نوشتن را بر خود، فرزندان و والدین‌مان، نادیده بگیریم.

بنابراین کتاب، حاصل عمر و عصاره سال‌ها تحقیق یا خلاقیت و هنر نویسنده‌ای است که از موهبت الهی تفکر و توان نویسندگی برخوردار است. ‌هنگامی که کتابی تدوین و ارایه می‌شود، جهان اندیشه، وسعت بیشتری می‌یابد و گامی در راه تعالی فرهنگی جوامع برداشته می‌شود. با توجه به این نکته، آیا نباید مولف ‌یک کتاب بتواند از طریق درآمد تالیف، مخارج درخور زندگی خود را تامین کند؟ این پرسشی است که سال‌هاست برای مولفان، نویسندگان و مترجمان مطرح بوده است.  

حق مولف

حق مولف در زبان انگلیسی به آن Copyright می گویند و در املای معمول فارسی بیشتر به صورت «کپی رایت» می نویسند. به این صورت که فردی که اثری را پدید می آورد، معمولاً قانون های کشورها، او را پدید آورنده (نویسنده، مؤلف، مصنف، مدون، شاعر، آهنگساز، نقاش، ترانه سرا و مانند آنها) می شناسند و حقوقی را به لحاظ پدید آمدن اثرش برای او در نظر می گیرند و به رسمیت می شناسند، مشروط بر آنکه اثر اصالت داشته باشد و از آثار گذشتگان و دیگران در پدید آوردن آن، استفاده غیر مجاز نشده باشد.

 

 

حق مولف، تنها به حق مالی یا حق اقتصادی محدود نیست. هر چند که پدید آورانی هستند که زندگی آنها فقط از راه درآمد حاصل از فروش آثارشان می گذرد. حق مولف، مالکیت فردی و معنوی آثار را به رسمیت می شناسد و جامعه را ملزم می کند که آن را محترم بدارد و حقوق قانونی پیش بینی شده و ناشی از آن را مراعات کند. حق مولف، حتی از این هم فراتر می رود و برای پدید آورنده نوعی «حق اخلاقی» قائل می شود و آن را مشمول حمایت خود قرار می دهد.

البته  با رشد وسایل ارتباط جمعی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی مختلف، آثار ادبی و هنری و فکری بدون هیچ ضابطه و قانونی حتی در سطح بین المللی تکثیر و منتشر می شد. به همین دلیل هم نیاز به تصویب قانونی برای جلوگیری از سوءاستفاده از حقوق مولفان و آثارشان احساس شد. به همین دلیل هم کنوانسیون «برن» کامل ترین و کاربردی ترین قانونی بود که با همکاری و همفکری دولت ها  در این زمینه تصویب شد.

این کنوانسیون در ۱۸۸۶ میلادی در برن سوئیس برای حمایت از آثار ادبی و هنری، آغاز به کار کرد. این توافقنامه خاطرنشان می‌کند که آثار ادبی و هنری، «چگونه» مورد استفاده قرار گیرد، توسط «چه افرادی» استفاده گردد و «شرایط» این کار به چه صورت است. این کنوانسیون یکی از قدیمی‌ترین توافقنامه‌های بین‌المللی در زمینه کپی‌رایت محسوب می‌شود و نوعی ساختار نظام‌مند و یکپارچه، برای حفاظت از آثار ادبی و هنری را در اختیار اعضا قرار می‌دهد.

 

برپایه این معاهده همه آثار ادبی و هنری، به غیر از آثار عکاسی و کارهای سینمایی از مدت حمایت حداقل ۵۰ سال پس از مرگ پدیدآورنده اثر برخوردار است. البته کشورهای عضو، این امکان را دارند که این زمان را بنا به قوانین ملی خود، طولانی‌تر کنند (اصل استقلال). در خصوص آثار هنری کاربردی و عکاسی، مدت حمایت برابر با ۲۵ سال از زمان آفرینش اثر است. این زمان، برای آثار سینمایی برابر با ۵۰ سال است که از زمان به نمایش درآمدن اثر آغاز می شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 29
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
نظرات

با توجه به ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی و عمل به توصیه های بهداشتی ستاد ملی کرونا صورت می گیرد؛

تداوم ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی کتابخانه های عمومی در فضای مجازی تا ۱۹ اردیبهشت ماه

اطلاعیه

با توجه به تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی و عمل به توصیه های بهداشتی ستاد ملی کرونا، کتابخانه‌های عمومی کشور طی دو هفته آینده تا ۱۹ اردیبهشت ماه دایر نخواهند بود و فعالیت های فرهنگی و آموزشی کتابخانه ها همچنان در فضای مجازی ادامه خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با توجه به تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی و عمل به توصیه های بهداشتی ستاد ملی کرونا، کتابخانه‌های عمومی کشور طی دو هفته آینده تا ۱۹ اردیبهشت ماه دایر نبوده و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کتابخانه‌ها همچنان در بستر فضای مجازی ادامه خواهد داشت.

با این حال مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنان پی گیر بازگشایی کتابخانه ها با در نظر گرفتن نکات بهداشتی و فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم هستند تا مطابق مقررات و ضوابط ستاد ملی، کتابخانه ها خدمات حضوری به مراجعان را از سر بگیرند.

گفتنی است از اسفندماه سال گذشته و با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا، همزمان با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های عمومی نیز ارائه خدمات فیزیکی به اعضاء را تعطیل و فعالیت های فرهنگی و آموزشی را در بستر فضای مجازی ادامه داده اند.

تعداد بازدید از این مطلب: 38
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 2 ارديبهشت 1399
نظرات
تعداد بازدید از این مطلب: 42
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 2 ارديبهشت 1399
نظرات

 

روز زمین پاک, روز زمین

۲ اردیبهشت جشن گیاه آوری؛ روز زمین

روز جهانی زمين پاک هر ساله در 22 آوريل مصادف با 2 ارديبهشت در تمام دنيا برگزار و  به همه مردم روی زمين يادآوری مي شود که نبايد سياره خود "زمين" را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.

 

روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی ( ۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود.

 

سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم زمان با 2اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص می‌دهند.

 

روز زمین پاک, روز زمین

روز جهانی زمين پاک هر ساله در 2 ارديبهشت در تمام دنيا برگزار می شود

 

روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است. در سال 1969، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد.

یوتانت دبیر کل سازمان ملل( 1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد. در ایران نیز همزمان با دیگر كشور های جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یك هفته در سراسر كشور برپا می‌شود و نخستین روز این هفته ( دوم اردیبهشت ماه ) به نام روز زمین پاک نامگذاری شده‌است.

 

مسألـه آلودگـی زمیـن یکـی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است. مسأله میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسائل مهم بخصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.

 

روز زمین پاک, روز زمین

روز زمین پاک در ایران

 

فلسفه برگزاری روز زمین، پاک نگهداشتن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده هاست و آنچه در این روز بر ما واجب است کم کردن حتی ذره ای از آلودگی خود بر این زمین است ولی شاید ایرانیان در برابر این روز مسئولیتی بس بیشتر از سایر ملتها داشته باشند و آن به سبب پیشینه و پشتوانه بزرگی به نام فرهنگ ایرانی است که در جای جای آن احترام به زمین و پدیده های طبیعی را مشاهده میکنیم، قرنها پیش ایرانیان باستان نه تنها به معنی واقعی پاسداری از زمین را تجربه میکردند بلکه روزی را نیز به نام روز زمین جشن میگرفته اند و امروز جهانیان به این نکته رسیده اند که اگر میخواهند فرزندانشان نیز از نعمت زندگی در زمین برخوردار باشند باید اندکی با زمین مهربان تر باشند و روزی را به نام آن کرده اند.

 

مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری خورشیدی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن می باشد. نیالودن چهار گوهر «آب ، باد ، خاک و آتش» یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگهداشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگیهای این جشن میباشد.

 

روز زمین پاک, روز زمین

روز جشن گیاه آوری

 

چند توصیه کوچک در جهت حفظ پاکی زمین:

- در صورتی که برای گذراندن تعطیلات یا استراحت به اماکن عمومی، پارک ها و محیط زیست کوهستان یا در پارک مراجعه می کنید حتماً کیسه زباله همراه خود داشته باشید و به فرزندان خود نیز رعایت پاکی محیط را آموزش بدهید.

- حتماً ساعت بیرون گذاشتن زباله را به خاطر بسپارید و سعی کنید در همان ساعت زباله را با پوشش کامل در محل مناسب قرار دهید تا سهم خود را هر چند کوچک در پاکی محل زندگی خود ادا نمائید.

- استفاده از سطلهای زباله در معابر عمومی متأسفانه به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود نگاهی به معابر و اطراف زباله دان های عمومی نشانگر این امر است که شعار (شهر ما، ‌خانه ما) اثر لازم را برای شهروندان نداشته است.

تعداد بازدید از این مطلب: 43
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 2 ارديبهشت 1399
نظرات

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمانی نظامی است که در نخستین روزهای پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ به فرمان سید روح‌الله خمینی (بنیانگذار و رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران) تشکیل شد. روح‌الله خمینی در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب اسلامی رسماً تأسیس این نهاد را اعلام کرد و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت. سپاه نهادی نظامی و بازوی مسلح برای پاسداری از نظام جمهوری اسلامی است.

تعداد بازدید از این مطلب: 35
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 2 ارديبهشت 1399
نظرات

بومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف، متخلص به سعدی (۶۰۶ – ۶۹۰ هجری قمری)، شاعر و نویسندهٔ پارسی‌گوی ایرانی است. اهل ادب به او لقب استادِ سخن، پادشاهِ سخن، شیخِ اجلّ و حتی به‌طور مطلق، استاد داده‌اند. او در نظامیهٔ بغداد — که مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد — تحصیل و پس از آن به‌عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد. سعدی سپس به زادگاه خود، شیراز، برگشت و تا پایان عمر آنجا اقامت گزید. آرامگاه وی در شیراز واقع شده‌است که به سعدیه معروف است.

بیشتر عمر او مصادف با حکومت اتابکان فارس در شیراز و هم‌زمان با حمله مغول به ایران و سقوط بسیاری از حکومت‌های وقت نظیر خوارزمشاهیان و عباسیان بود. البته سرزمین فارس، به واسطهٔ تدابیر ابوبکر بن سعد، ششمین و معروف‌ترین اتابکان سَلغُری شیراز، از حملهٔ مغول در امان ماند. همچنین قرن ششم و هفتم هجری مصادف با اوج‌گیری تصوف در ایران بود و تأثیر این جریان فکری و فرهنگی در آثار سعدی قابل ملاحظه است. نظر اغلب سعدی‌پژوهان بر این است که سعدی تحت تأثیر آموزه‌های مذهب شافعی و اشعری و بنابراین تقدیرگرا است. در مقابل، نشانه‌هایی از ارادت وی به خاندان پیامبر اسلام مشاهده می‌شود. سعدی بیش از آن که تابع اخلاق به‌صورت مطلق و فلسفی آن باشد، مصلحت‌اندیش است و ازین‌رو اصولاً نمی‌تواند طرفدار ثابت و بی‌چون‌وچرای قاعده‌ای باشد که احیاناً در جای دیگری آن را بیان کرده‌است. برخی از نوگرایان معاصر ایران آثار او را غیراخلاقی، بی‌ارزش، متناقض و ناهماهنگ قلمداد کرده‌اند.

سعدی تأثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته‌است؛ به‌طوری‌که شباهت قابل توجهی بین فارسی امروزی و زبان سعدی وجود دارد. آثار او مدت‌ها در مدرسه‌ها و مکتب‌خانه‌ها به‌عنوان منبع آموزش زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شده و بسیاری از ضرب‌المثل‌های رایج در زبان فارسی از آثار وی اقتباس شده‌است. او بر خلاف بسیاری از نویسندگان معاصر یا پیش از خود، ساده‌نویسی و ایجاز را در پیش گرفت و توانست — حتی در زمان حیاتش — شهرت زیادی به دست آورد. آثار سعدی اصطلاحاً سهل ممتنع (ساده دشوار) است و در آن‌ها نکته‌سنجی و طنز آشکار یا پنهان ملاحظه می‌شود.

آثار وی در کتاب کلیات سعدی، شامل گلستان به نثر، کتاب بوستان در قالب مثنوی و نیز غزلیات، گردآوری شده‌است. علاوه بر این او آثاری در سایر قالب‌های ادبی نظیر قصیده، قطعه، ترجیع‌بند و تک‌بیت به زبان فارسی و عربی نیز دارد. غزلیات سعدی، اغلب عاشقانه و توصیف‌کنندهٔ عشق زمینی است؛ هرچند که وی غزلیات پندآموز و عارفانه نیز سروده‌است. گلستان و بوستان به‌عنوان کتاب‌های اخلاقی شناخته می‌شوند و علاوه بر فارسی‌زبانان، بر اندیشمندان غربی از جمله ولتر و گوته نیز تأثیرگذار بوده‌اند.

سعدی در زمان حیات شهرت فراوانی داشت. آثار او حتی در هندوستان، آسیای صغیر و آسیای میانه به زبان فارسی یا به صورت ترجمه در دسترس مخاطبانش قرار داشت. او نخستین شاعر ایرانی است که آثارش به یکی از زبان‌های اروپایی ترجمه شده‌است. بسیاری از شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان از سبک وی تقلید کرده‌اند. حافظ از جمله شاعرانی بوده که تحت تأثیر سبک سعدی به سرودن غزل پرداخته‌است. در ادبیات معاصر نیز نویسندگانی مانند محمدعلی جمال‌زاده و ابراهیم گلستان از او تأثیر پذیرفته‌اند. آثار سعدی بعدها به موسیقی هم راه پیدا کرد و بسیاری از غزل‌های او را خوانندگانی چون تاج اصفهانی، محمدرضا شجریان و غلامحسین بنان خواندند. به‌منظور تجلیل از سعدی، اول اردیبهشت، روز آغاز نگارش کتاب گلستان، در ایران روز سعدی نامگذاری شده‌است.

تعداد بازدید از این مطلب: 38
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399
نظرات
دبیرخانه سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی کار دریافت ایده‌های ایده‌پردازان اسباب‌بازی را آغاز کرد.
 
سامانه دریافت ایده اسباب‌بازی آغاز به‌کار کرد

به گزارش لیزنا، این رویداد در بهمن سال ۱۳۹۸ با هدف ایجاد بستری مناسب برای همکاری‌های مشترک ایده‌پردازان با یکدیگر، ایده‌پرداز با سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذار کار خود را آغاز کرد.
سومین رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی با استقبال بالای طراحان و علاقه‌مندان روبرو شده است. در پیش ثبت‌نام این رویداد ۱۵۰ نفر ایده‌پرداز ثبت‌نام کردند.
دبیرخانه این رویداد به اطلاع طراحان می‌رساند که می‌توانند از روز ۳۱ فروردین ایده‌های خود را در سایت ایده‌آزاد اسباب‌بازی بارگذاری کنند.
همچنین اولین نشست این رویداد ملی با حضور ایده‌پردازانی که پیش ثبت‌نام کرده‌اند در ساعت ۱۶ روز دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار خواهد شد و از همه‌ شرکت‌کنندگان دعوت می‌شود در این جلسه حضور داشته باشند.
طراحان و ایده‌پرازان می‌توانند تمام اطلاعات مربوط به برگزاری اولین جلسه هماهنگی رویداد را از طریق پایگاه ایده‌آزاد به نشانی ideaazad.ir و صفحه اینستاگرام @irantoyfestival پی‌گیری کنند. ارائه پایانی ایده‌های منتخب این رویداد در تیر سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد و بهترین ایده‌ها برای سرمایه‌گذاری معرفی خواهد شد.
طراحان می‌توانند برای بارگذاری کارهای خود از طریق سایت ایده‌آزاد به نشانی ideaazad.ir اقدام کنند.
یادآوری می‌شود رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی از سوی اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی و برگزار خواهد شد.

تعداد بازدید از این مطلب: 39
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399
نظرات

دسترسی اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی به سرویس کتابخانه الکترونیکی اپلیکیشن طاقچه

مهدی رمضانی

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد از امکان دسترسی اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی به سرویس کتابخانه الکترونیکی اپلیکیشن طاقچه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد از امکان دسترسی اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی به سرویس کتابخانه الکترونیکی اپلیکیشن طاقچه خبر داد و گفت: تعطیلی کتابخانه‌های عمومی به مدت دو ماه، بر اساس سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، مسئله دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی به منابع خواندنی را تحت‌الشعاع قرار داد، بنابراین تمهیداتی اتخاذ شد تا فاصله‌ بین اعضا و کتاب و کتابخوانی کم شود.

مهدی رمضانی با اشاره به فعالیت های انجام شده با هدف دسترسی اعضای کتابخانه های عمومی به کتاب، گفت: ایجاد شبکه کتاب‌خوانان در پیام‌رسان بومی بله و فعالیت کتابداران با ارائه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در فضای مجازی از جمله تصمیماتی بود که با همت و تلاش کتابداران، با موفقیت در حال اجرا است.

رمضانی در ادامه افزود: امکان دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی به برخی خدمات سرویس‌دهندگان مجموعه‌های کتاب‌ الکترونیکی، نیز از جمله دیگر راهکارهای اتخاذ شده بود که بعد از بررسی‌های لازم، اپلیکیشن طاقچه برای این منظور انتخاب شد. بعد از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دست‌اندرکاران این اپلیکیشن مقرر شد، دسترسی رایگان اعضای منتخب کتابخانه‌های عمومی به خدمات الکترونیکی «طاقچه بی‌نهایت» این اپلیکیشن فراهم شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی گفت: در ابتدا، فهرستی از اعضای کتابخانه‌های عمومی که طی سه‌ماهه پایان سال گذشته بیشترین میزان امانت کتاب را داشته‌اند، انتخاب و مقرر شد اشتراک رایگان و دسترسی به متن کامل هزاران عنوان کتاب در اپلیکیشن طاقچه برای این اعضای فراهم شود.

رمضانی در پایان با تشکر از همراهی مدیران اپلیکیشن طاقچه برای ایجاد این امکان، تصریح کرد: اعضای منتخب از طریق پیامک از نحوه دسترسی به این سرویس، آگاه خواهند شد. راهنمای استفاده از این سرویس نیز در نرم‌افزار سامانه مدیریت درج‌شده است و از یکم اردیبهشت ماه فعال خواهد شد.

تعداد بازدید از این مطلب: 34
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399
نظرات

گنبد خورشید

تعداد بازدید از این مطلب: 33
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399
نظرات

شاهچراغ علیه السلام

تعداد بازدید از این مطلب: 41
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


به وبلاگ کتابخانه عمومی پروین اعتصامی خوش آمدید. ************************ عضویت در این کتابخانه برای عموم مردم آزاد می باشد. مدارک لازم جهت عضویت: یک قطعه عکس ۳ در ۴ به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر پرداخت مبلغ 5000تومان حق عضویت سالانه(عضویت تمام بها) عضویت نیم بها 3000تومان و عضویت رایگان 1000 تومان تکمیل نمودن فرم درخواست عضویت ************************ شیفت بندی کتابخانه در پاییز و زمستان سال99 : صبح ها : خانم ها از ساعت 8:00 الی 13:00 عصرها : آقایان از ساعت 13:00 الی 17:30 پنج شنبه ها ساعت 8 الی 13:00 آدرس: همدان حصار امام اسلامشهر ابتدای کوچه رنجبران جنب پارک رنجبران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود